REPORT
Norberg 2005: ElektronickĂ© vzpomĂnky na lĂ©to
I kdyĹľ je ÄŤas letnĂ dávno pryÄŤ, pĹ™inášĂm vám obsáhlý report ze zajĂmavĂ©ho festivalu elektronickĂ© hudby, kterĂ˝ probÄ›hl letos koncem ÄŤervence ve švĂ©dskĂ©m mÄ›steÄŤku Norberg. PĹ™estoĹľe je report ponÄ›kud opoĹľdÄ›nĂ˝, doufám, Ĺľe ho pĹ™ijmete jako pĹ™Ăjemnou pĹ™ipomĂnku toho, co se letos v lĂ©tÄ› událo za hranicemi naši zemÄ› a kam se tĹ™eba to přÚtĂ lĂ©to mĹŻĹľete sami vypravit.
PĹ™estoĹľe jsem klasickĂ˝ teplomilnĂ˝ tvor a naše relativnÄ› krátkĂ© lĂ©to se snaĹľĂm vyuĹľĂt na maximum, z toho letošnĂho jsem se rozhodla tĂ˝den obÄ›tovat a odcestovala do podstatnÄ› chladnÄ›jšĂch krajĹŻ, konkrĂ©tnÄ› do Ĺ vĂ©dska.
DĹŻvodem mi byla pĹ™edevšĂm návštÄ›va hudebnĂho festivalu, kterĂ˝ se zde kaĹľdoroÄŤnÄ› koná. Nese název Norberg Festival, podle mĂsta, ve kterĂ©m se jiĹľ po šestĂ© ĂşspěšnÄ› pořádá. Norberg je mÄ›sto leĹľĂcĂ asi 200 km severnÄ› od Stockholmu a Ĺľije v nÄ›m tĂ©měř 6 tisĂc obyvatel, z toho asi 80% pĹ™ijĂĹľdĂ jen obÄŤas z vÄ›tšĂch mÄ›st, kde stabilnÄ› ĹľijĂ. Jako na mnoha mĂstech ve Ĺ vĂ©dsku, i tady najdete nádhernou krajinu s jezerem, u kterĂ©ho mĹŻĹľete veÄŤer co veÄŤer sledovat tu nejkýčovitÄ›jšà scenĂ©rii západu slunce.
Celá show trvá aĹľ nÄ›kolik hodin, a kdyĹľ se podĂváte na hodinky, zjistĂte, Ĺľe i kdyĹľ ukazujĂ pĹŻlnoc, stále nenĂ Ăşplná tma. A pokud se tu nacházĂte poslednĂ ÄŤervencovĂ© dny, mĹŻĹľete tu zaĹľĂt i nÄ›co navĂc. NÄ›co, co uspokojĂ nejen vaše optickĂ© vjemy, ale i ty sluchovĂ©. TĂm mám samozĹ™ejmÄ› na mysli výše zmĂnÄ›nĂ˝ festival, o kterĂ©m bych ráda nÄ›co málo napsala.Hned na Ăşvod bych mÄ›la zmĂnit, Ĺľe se nejedná o klasickĂ˝ taneÄŤnĂ festival, nĂ˝brĹľ akci vÄ›novanou pĹ™evážnÄ› stylĹŻm jako ambient, idm, click-hop, dub, glitch, grime, noise, sound art, house, tech, avant-garde a prostÄ› veškerĂ˝m hudebnĂm podivnostem a experimentĹŻm. U nás bych zaměřenĂm akci pĹ™irovnala k veÄŤĂrkĹŻm Live Electronic Sessions v NoD, pod hlaviÄŤkou pořádajĂcĂch MuteMe, nebo u sousedĹŻÂ ke slovenskĂ©mu Willsonicu, ovšem svojĂ velikostĂ a nabitĂ˝m lineupem to byla pro mÄ› osobnÄ› naprosto unikátnĂ záleĹľitost.
Vše oficiálnÄ› zaÄŤalo uĹľ ve ÄŤtvrtek ve ÄŤtyĹ™i hodiny odpoledne a konec byl naplánován na nedÄ›lnĂ, tĹ™etĂ hodinu rannĂ a podobnÄ› probĂhal program kaĹľdĂ˝ den. Začátek kolem druhĂ© odpoledne a konec nejpozdÄ›ji ve tĹ™i ráno. NevĂm, jak mĂstnĂ, ale já bych tam vzhledem k tĂ© zimÄ› v noci asi stejnÄ› dĂ©le nevydrĹľela.
PoprvĂ© jsem se tam objevila ve ÄŤtvrtek, kolem devátĂ© veÄŤer. To mĂsto mÄ› absolutnÄ› uchvátilo.
NejvÄ›tšà a jednoznaÄŤnÄ› nejzajĂmavÄ›jšà podium, Mimer, bylo v dominantnĂ, padesát let starĂ©, kolem 80 metrĹŻ vysokĂ©, betonovĂ© budovÄ›, pĹŻvodnÄ› slouĹľĂcĂ jako továrna na zpracovánĂ kamene. KdyĹľ jsem poprvĂ© vešla dovnitĹ™, byla jsem uchvácena podruhĂ©. AbsolutnÄ› ideálnĂ mĂsto pro pořádánĂ akce tohoto typu, kde zvuk je jen součástĂ jakĂ©hosi celku a celá akce má vĂ˝raznĂ˝ pĹ™esah. NÄ›kolik desĂtek metrĹŻ vysoká budova plná mnohaĂşrovĹovĂ˝ch ochozĹŻ, kde samotnĂ© podium bylo situováno do druhĂ©ho poschodĂ, a tak jste program mohli sledovat z vámi vybranĂ© perspektivy. KdyĹľ jsem stoupala po kovovĂ˝ch, pomÄ›rnÄ› ĂşzkĂ˝ch schodech mezi jednotlivĂ˝mi patry, trochu se mi motala hlava a radÄ›ji jsem se nekoukala pod nohy skrz mĹ™ĂĹľovanĂ© Ĺľelezo.
Nebyla tam tĂ©měř žádná okna, jen sem tam jedno malĂ©, kterĂ˝mi do prostoru pronikaly paprsky dennĂho svÄ›tla. Hned mÄ› ale napadlo, Ĺľe po setmÄ›nĂ pĹ™eci nemĹŻĹľou nechat volnĂ˝ pĹ™Ăstup na ochozy tolika lidem. Byla jsem však ujištÄ›na poĹ™adateli, Ĺľe se nenĂ ÄŤeho bát a lidĂ© jsou zde opatrnĂ. Za dobu šesti let, co se akce pořádá tu ještÄ› nemÄ›li jedinĂ˝ problĂ©m. To mÄ› celkem pĹ™ekvapilo a vysvÄ›tlila jsem si to tak, Ĺľe Ĺ vĂ©di asi umĂ kalit, anebo lĂ©tat. KaĹľdopádnÄ› jsem byla ráda, Ĺľe se ochozy nebudou nijak omezovat pĹ™Ăstupu, neboĹĄ ta moĹľnost pozorovat dÄ›nĂ odkudkoli byla fascinujĂcĂ.
Dalšà stage, Kraftwerk, jen pár metrĹŻ vzdálená od tĂ© hlavnĂ, byla nemĂ©nÄ› zajĂmavá budova, v porovnánĂ ponÄ›kud menšĂch romÄ›rĹŻ, postavená v roce 1912 v avantgardnĂm Jugend stylu, kterĂ˝ byl populárnĂ v prvnĂ polovinÄ› dvacátĂ©ho stoletĂ, pĹ™evážnÄ› v severskĂ˝ch zemĂch. Tady mÄ›la vystoupit vÄ›tšina umÄ›lcĹŻ, na kterĂ© jsem se nejvĂce těšila a poĹ™adatelĂ© slibovali nejlepšà ozvuÄŤenĂ.
V prvnĂ Ĺ™adÄ› bych zmĂnila celĂ© Expanding Records show, v rámci kterĂ©ho zde byli zastoupeni Flotel, Cathode, Stendec, Tammetoru a dalšà vynikajĂcĂ tvĹŻrci souÄŤasnĂ©ho zvuku poslechovĂ©, pĹ™evážnÄ› britskĂ© elektroniky. Dále moji obzvlášt oblĂbenĂ Digitonal, kteřà vystupovali pro zmÄ›nu pod hlaviÄŤkou Seed Records show, spolu tĹ™eba s Posthuman, Kansas City Prophets, Cursorminer, nebo dj Bruce, ÄŤi domácĂ Ĺ vĂ©di Janos a Bell 03. V neposlednĂ Ĺ™adÄ› pak jistÄ› nejvĂce známĂ Warp Records, kteřà zde byli tĂ©Ĺľ zastoupeni jmĂ©ny jako napĹ™. Brothomstates, B12, Milanese. OstatnĂ jmĂ©na v lineupu jsem neznala a vÄ›tšinou pocházeli ze SvĂ©dska nebo Dánska. TĹ™etĂ stage, Moosepit, byl vlastnÄ› celkem obyÄŤejnĂ˝ cirkusovĂ˝ stan, kde zároveĹ, kromÄ› mnoha live actu a djs, byl tĂ©Ĺľ bar s obÄŤerstvenĂm v podobÄ› vegetariánskĂ˝ch i masitĂ˝ch pokrmĹŻ pĹ™Ămo z grilu. Na celĂ© akci bylo toto jedinĂ© mĂsto, kde jste si mohli dát alkoholickĂ˝ nápoj a v pohodÄ› si ho vypĂt. Tedy v pohodÄ› ne tak docela. Bez cigarety. Na ĂşzemĂ tĂ©hle zemÄ› totiĹľ platĂ zákaz pitĂ alkoholickĂ˝ch nápojĹŻ mimo vyhrazenĂ© prostory k tomu urÄŤenĂ© a zároveĹ zde platĂ zákon, kterĂ˝ zakazuje kouĹ™enĂ v uzavĹ™enĂ˝ch prostorech, jakĂ˝mi bĂ˝vajĂ právÄ› ty vyhrazeny pro pitĂ alkoholu. PĹ™estoĹľe jsem nemÄ›la uĹľ pĹ™es dva roky cigáro v puse, moc dobĹ™e si vzpomĂnám na ten slastnĂ˝ pocit zapálit si u nÄ›jakĂ©ho dobrĂ©ho drinku. VĹŻbec to tady kuřákĹŻm nezávidĂm. Pomyslela jsem si. A zároveĹ mi jako správnĂ©mu ÄŚecháčkovi ihned blesklo hlavou, jak zákon obejĂt, abych si mohla popĂjet svĹŻj drinÄŤĂk kde chci. PĹ™eliju si ho pĹ™ece do láhve od limonády, hned mÄ› napadlo, ale nÄ›jak jsem to neuskuteÄŤnila, neboĹĄ stejnÄ› všichni známĂ, kteřà zrovna popĂjeli a povĂdali, sedÄ›li právÄ› zde.
Hudba tu vÄ›tšinou hrála poslechová s tĂm, Ĺľe vĹľdy s blĂĹľĂcĂm se veÄŤerem se mÄ›nila na vĂce zábavnou, lehÄŤĂ a hlavnÄ› taneÄŤnĂ. Zbytek celĂ©ho prostoru akce tvoĹ™il menšà stanovĂ© mÄ›steÄŤko, stánek s triÄŤky, kde jste si mohli nechat natisknout motiv festivalu na vlastnĂ, vámi donesenĂ© triÄŤko, stánek s nÄ›jakĂ˝m drobnĂ˝m jĂdlem a sladkostmi a nÄ›kolik malĂ˝ch soukromnĂkĹŻ, nabĂzejĂcĂ vlastnĂ vĂ˝robky poblĂĹľ svĂ˝ch provizornĂch domovĹŻ. Pak samozĹ™ejmÄ› záchody s nepĹ™etrĹľitou pĹ™ĂtomnostĂ toaletnĂho papĂru a sprchy. Ty jsem nevyzkoušela, takĹľe k nim bohuĹľel nemĹŻĹľu poskytnout bližšà informace, tĹ™eba o absenci mĂ˝dla :-)
Jak uĹľ jsem zmĂnila, prvnĂ den, ÄŤtvrtek jsem dorazila celkem pozdÄ› a vlastnÄ› ani moc z programu nevidÄ›la. VÄ›tšinu ÄŤasu jsem posedávala v drinking stanu a poslouchala hudbu produkovanou zdejšĂmi djs. VlastnÄ› jediná vÄ›c, kterou jsem mÄ›la na dnešek z programu vyslovenÄ› naplánovanou bylo vystoupenĂ NÄ›mky AGF, která navštĂvila minulĂ˝ rok i Prahu, právÄ› v rámci zmiĹovanĂ˝ch Live Electronic Sessions.
VlastnĂm jmĂ©nem Antye Greie je zvláštnĂ asi nejvĂce svĂ˝m specifickĂ˝m projevem. NÄ›co mezi recitacĂ poezie, kterou si sama pĂše a zpÄ›vem, v doprovodu zvláštnĂch zvukĹŻ a jakoby latentnĂch náznakĹŻ melodiĂ, mnohdy tĹ™eba i popovĂ˝ch. Tohle je ve struÄŤnosti AGF, která se kromÄ› jinĂ©ho takĂ© angaĹľuje na poli tĹ™eba kaligrafickĂ© kresby. ZaÄŤala hrát v deset veÄŤer, na hlavnĂm, Mimer podiu. Tou dobou uĹľ byla budova celkem slušnÄ› zaplnÄ›na lidmi postávajĂcĂmi ze všech stran u zábradlĂ na ochozech. Podium i prostor kolem byly pÄ›knÄ› nasvĂcenĂ©, projekce na velkĂ˝ch plátnech běžela a zvuk byl ohromujĂcĂ. To myslĂm doslova, neboĹĄ chvĂlemi jsem vážnÄ› litovala, Ĺľe nemám špunty do ušĂ. I kdyĹľ je běžnÄ› nepouĹľĂvám a asi uĹľ jsem taky slušnÄ› nahluchlá, tak tady by mi bodly. Tenhle hlasitostnĂ level byla jediná vÄ›c, která mi tady celkem vadila. Vystoupala jsem do patra na ĂşroveĹ podia a nechala se unášet smÄ›sicĂ rĹŻznorodĂ˝ch zvukĹŻ a slov, kterĂ© nejednou pĹ™ešly ve zpÄ›v. NevĂm, jestli to bylo zpĹŻsobeno konkrĂ©tnĂ atmosfĂ©rou, která mÄ›la urÄŤitÄ› tendenci zesilovat veškerĂ© pocity, ale tohle jejĂ vystoupenĂ mi pĹ™išlo o dost lepšà a zábavnÄ›jšĂ, neĹľ kterĂ© jsem mÄ›la moĹľnost vidÄ›t tady v Praze. TĂm zábavnÄ›jšĂm mám na mysli jistĂ© odlehÄŤenĂ od upjatĂ©ho, mnoho z nás by Ĺ™eklo pĹ™Ăliš intelektuálnĂho projevu. Ĺ˝onglovánĂ se slovy bylo hravĂ© a pĹ™itom si drĹľelo jasnĂ© sdÄ›lenĂ, coĹľ se o zvucĂch pokaĹľdĂ© Ĺ™Ăci nedalo. Ĺ lo spĂš o doprovod, zvukovou koláž, která jen nÄ›kdy nad slovy dominovala a jen nÄ›kdy dostávala konkrĂ©tnÄ›jšà formu. PĹ™esto to bylo vyváženĂ© spojenĂ a podle potlesku po skonÄŤenĂ usuzuji, Ĺľe jsem to nebyla jen já, kdo mÄ›l takovĂ˝ dojem. PĹŻvodnÄ› jsem zamýšlela zĹŻstat ještÄ› na spoleÄŤnĂ© vystoupenĂ AGF a Vladislav Delay z Finska, plánovanĂ© na druhou hodinu rannĂ, ale postel dostala pĹ™ednost.
Možná je to škoda. Od Delaye mám doma několik ambientně- minimálových desek a ráda je poslouchám, ale bohužel únava je únava.
Dalšà den jsem se na mĂsto vydala s velkĂ˝m oÄŤekávánĂm hned po obÄ›dÄ›. Od ÄŤtvrtĂ© hodiny odpolednĂ se zaÄŤĂnalo ono zmiĹovanĂ© vystoupenĂ hudebnĂkĹŻ vydávajĂcĂch pod znaÄŤkou Expanding Records. Kdo zná trochu tuhle partu, vĂ, Ĺľe jejich látka, co se týče zvuku a celkovĂ© kvality produkce je od jejich začátku nasazena hodnÄ› vysoko a jinak tomu nebylo ani dnes. UĹľ od prvnĂch tonĹŻ projektu Flotel, pĹ™es estonskĂ©ho Tammetoru, francouzskĂ©ho Vs_Price a na závÄ›r britskĂ©ho Cathode bylo zĹ™ejmĂ©, Ĺľe se jedná o jedno z nejlepšĂch vystoupenĂch celĂ©ho festivalu.Expanding si velmi zakládá na specifickĂ© náladÄ› hudby vycházejĂcĂ pod jejich hlaviÄŤkou, a tak i toto spojenĂ všech vystupujĂcĂch pĹŻsobilo velmi ucelenĂ˝m dojmem a i pĹ™es to, Ĺľe kaĹľdĂ˝ z nich pĹ™edvedl to svĂ©, jedineÄŤnĂ©, tak by se to dalo hodnotit jako jeden koncert s jistĂ˝m vĂ˝vojem. StejnÄ› jako ostatnĂ, i já jsem se usadila na zem, opĹ™ela o zeÄŹ a nechala se unášet do krajĹŻ známĂ˝ch i neznámĂ˝ch za doprovodu nejen hudby, ale i originálnĂch videoprojekcĂ, kterĂ© uĹľ povaĹľuji za nedĂlnou součást kvalitnĂho, elektronickĂ©ho koncertu. ZvláštÄ› pak, kdyĹľ mĂsto pÄ›tiÄŤlennĂ© kapely stojĂ na podiu hodinu jeden ÄŤlovÄ›k za laptopem. NejvĂce mÄ› zaujal poslednĂ, hodnÄ› mladÄ› a nesmÄ›le pĹŻsobĂcĂ Cathode, kterĂ˝ dokonale kombinoval hlasovĂ© samply i kratšà linky s prĹŻzraÄŤnÄ› ÄŤistĂ˝m zvukem, citlivÄ› vás provázejĂcĂ po vlnách ambientnĂch ploch, pĹ™ĂjemnĂ˝ch ruchĹŻ a pomalĂ˝ch, decentnĂch rytmik. To vše okoĹ™enÄ›nĂ© silnĂ˝m distortionem, kterĂ˝ je pro nÄ›j tak specifickĂ˝. HodnÄ› zdaĹ™ilĂ© zakonÄŤenĂ.
Jako dalšà vystupujĂcĂ se mÄ›li na Kraftwerk stage pĹ™edstavit zástupci britskĂ© znaÄŤky Warp a to pĹ™esnÄ› o pĹŻlnoci. Jako prvnĂ zaÄŤal hrát Brothomstates, potĂ© B12, Milanese a nakonec Tom jako Warp dj. PrvnĂ polovinu celĂ©ho show jsem pobĂhala po festivalu tak nÄ›jak z mĂsta na mĂsto a nikde se dĂ©le nezastavila, takĹľe nemĹŻĹľu hodnotit, ale musĂm Ĺ™Ăct, Ĺľe kdyĹľ jsem se tam kolem pĹŻl druhĂ© ráno vrátila, panovala zde uĹľ dost bujará párty nálada. CelĂ˝ sál vÄŤetnÄ› vystupujĂcĂch tanÄŤil a dj Tom si opravdu nelámal hlavu s tĂm, jakou skladbu zamĂchat do jakĂ©. PĹ™eskakoval ze stylu na styl, mixama se moc nezabĂ˝val, ale i pĹ™esto dokázal udrĹľet lidi spokojenĂ© na parketu aĹľ do ĂşplnĂ©ho konce. Nakonec musel i pĹ™idávat. Na dalšĂ, sobotnĂ program festivalu jsem se chystala nejvĂce kvĹŻli vystoupenĂ britskĂ˝ch Digitonal, nebo Ĺ vĂ˝carky jmĂ©nem Mira Calix, která mÄ›la celĂ˝ letošnĂ roÄŤnĂk festivalu na hlavnĂm podiu zakonÄŤit.
Dvojice Digitonal hrála na Kraftwerk stage v rámci Seed Records Show mezi jmĂ©ny jako Posthuman, Kansas City Prophets, Cursorminer a dalšĂ. Jejich vystoupenĂ trvalo asi 40 minut a kromÄ› známĂ˝ch skladem obsahovalo i tĹ™eba takovĂ© zvláštnosti, jako podivuhodná pĹ™edÄ›lávka jejich staršĂho tracku pomalĂ˝m zrychlovánĂm, kterĂ© jakoby skladbu pĹ™irozenÄ› promÄ›Ĺovalo v nÄ›co ĂşplnÄ› jinĂ©ho, ale vĂ˝slednĂ˝ efekt byl neÄŤekanÄ› energickĂ˝ a vĹŻbec nepĹŻsobil zbÄ›sile, jak by se dalo oÄŤekávat. Naopak.
Brala jsem to jako hodnÄ› zdaĹ™ilĂ˝ pokus pĹ™izpĹŻsobit normálnÄ› downtempovou skladbu publiku, kterĂ© se tak pomalu dávalo do tance. CelkovÄ› Digitonal dokázali, Ĺľe nejsou omezeni jen fixnÄ› na pomalou, aĹľ ponurou, downtempovou muziku, ale dokážà si poradit i s tancechtivĂ˝m publikem v sobotu veÄŤer. Jejich hudba byla hravá a zábavná a oni sami se projevili jako ĂşspěšnĂ showmani, co se nebojĂ pĹ™i hranĂ trochu uvolnit. I kdyĹľ toho veÄŤera se tedy nebáli uvolnit ani po hranĂ, jak jsem si pozdÄ›ji všimla : -) JedinĂ©, co mi na jejich hranĂ zklamalo byla absence violoncellisty, kterĂ˝ s nimi obvykle vystupuje a jehoĹľ zvuk je s celĂ˝m projektem tak Ăşzce spjatĂ˝.NásledujĂcĂ aĹĄ uĹľ live acty nebo dj sety byly v hodnÄ› taneÄŤnĂm duchu, jak se na sobotnĂ noc slušà a patĹ™Ă.
Od ráznĂ©ho elektra pĹ™es old school techno aĹľ po hodnÄ› souÄŤasnĂ˝ grime. To vše bylo ke slyšenĂ od chlapĂkĹŻ skrĂ˝vajĂcĂch se pod znaÄŤkou Seed Records. Ne Ĺľe bych se nebavila, ale vĂc mÄ› lákalo zajĂt na hlavnĂ stage poslechnout si Miru Calix. JejĂ hranĂ mÄ›lo lehÄŤĂ ÄŤasovĂ˝ posun, takĹľe jsem si ještÄ› v klidu skoÄŤila na drink do stanu k tomu urÄŤenĂ©mu, kde uĹľ tou dobou bylo taky slušnÄ› plno a veselo. Hrál se drum and bass a tanÄŤilo se snad všude vÄŤetnÄ› baru. Co mÄ› opÄ›t rozÄŤilovalo byli tzv. hlĂdaÄŤi kuřákĹŻ, kteřà jakmile nachytali uvnitĹ™ nÄ›koho se zapálenou cigaretou, okamĹľitÄ› ho posĂlali ven. Nebyli nijak nepřátelštĂ ÄŤi jinak agresivnĂ, ale i tak by mi to asi hodnÄ› narušovalo pohodovou zábavu, kdybych byla kuřák.
Vrátila jsem se na hlavnĂ stage, kde právÄ› zaÄŤĂnala Mira, vlastnĂm jmĂ©nem Chantal Passamonte, objevujĂcĂ se pod znaÄŤkou Warp. Všude kolem byla spousta lidĂ a v hale panovala zvláštnÄ› tajemná atmosfĂ©ra, kterou dokonale dokreslovalo osvÄ›tlenĂ a obÄŤas, jakoby náhodnÄ› vyvÄ›rajĂcĂ mlha ze škvĂr v podlaze. Mira zaÄŤala hodnÄ› jemnÄ› vrstvit zvuky, vyvÄ›rajĂcĂ tentokrát pro zmÄ›nu z jejĂho laptopu, ke kterĂ˝m pomalu pĹ™idávala samply klasickĂ˝ch nástrojĹŻ jako tĹ™eba klavĂr nebo rĹŻznĂ© smyÄŤcovĂ© nástroje. Hudba znÄ›la hodnÄ› minimalisticky a o nevtĂravĂ© melodie nebyla nouze. PĹ™estoĹľe pojem “pĹ™Ăjemná hudba“ zaÄŤĂná bĂ˝t v poslednĂ dobÄ› uĹľ trochu klišé, nemĹŻĹľu si ho zde odpustit. Bylo to pĹ™ĂjemnĂ©. A tyhle pĹ™ĂjemnĂ© zvuky mÄ› ještÄ› doprovázely moĹľná celĂ˝ kilometr pĹ™i odchodu z festivalu. Linuly se chladnou nocĂ ze stále vÄ›tšà a vÄ›tšà vzdálenosti a pak pomalu jakoby se rozplĂ˝valy na temnĂ© obloze plnĂ© hvÄ›zd. PoetiÄŤtÄ›jšà zakonÄŤenĂ letošnĂho roÄŤnĂku Norberg Festivalu si ani nedokážu pĹ™edstavit :-) VĹ™ele doporuÄŤuji všem.
KompletnĂ fotoreport z Norberg Festivalu.