CLANEK

 

Hudební recenze: Crayzzeeeman - Ayee Is Gone

Opět se mi dostala do rukou česká muzika a tou já nepohrdnu nikdy. Navíc z obalu jsou patrná jména jako Clara Bailar, Biscuit a nebo autor muziky, rodák z Prahy, Crayzzeeeman, což nejsou pro vás jistě neznámá jména. Navíc už jen tyto tři jména slibují muziku od minimalu přes house až po techno a tak o malé pestrosti by neměla být řeč. Jenže ne všechno co se třpytí je zlatem a v případě některých skladeb na tomto singlu nemůže být řeč ani o takovém pyritu.

 

Tři originály plus čtyři remixy. To je sestava titulu "Ayee Is Gone", se kterým se Crayzzeeeman snaží provětrat české techno. A byť známé rčení praví, že techno je všechno, tak všichni moc dobře víme, že to v žádném případě neplatí. Techno Crayzzeeemana zní jako taková náhražka tohoto stylu. Jako když si vezmete bílou čokoládu k té klasické. Také ji má ne každý rád… To se vám může stát i v případě poslechu tří originálů skladeb, a to "Ayee Coach", "Electro Freqz" a "Work For Me Bitch". První zmiňovaný track poměrně dobře šlape, je groovy a je z něj cítit "jižanský" nádech techna. Jenže sedm minut je na tento jednodušší track, ve kterém zaujmou snad jen samply trubek, až příliš a jeho monotónnost (v tom špatném slova smyslu) ho po čase celkem spolehlivě ubije. Proti "Electro Freqz" jde ale ještě o hudební majstrštyk. Ta se nepovedla a ani jsem jí nedokázal poslechnout napoprvé do konce. Marně jsem přemýšlel, jak by se mohla uplatnit. Na klasické technařské noci je příliš měkká, na ty houseové zase unylá, fádní a bez duše. "Work For Me Bitch" je už zase o něco více "techno", ale nudu ani tato skladba neprolomí. Přesto je alespoň co do zvukové stránky nejpříjemnější z této trojice. Právě použité zvuky a samply jsou ve výsledku tím nejslabším článkem a určitě by měly projít do budoucna omlazovací kůrou.

Crayzzeeeman

Remixů skladby "Ayee Coach" je hned celá čtveřice. Všechny pocházejí ze stejné vydavatelské stáje, kam patří také Crayzzeeeman, tedy Isis Recordings. Biscuit se věnoval houseu, Clara Bailar na to šla více minimalově a Choix se Spiriakosem se nadále věnovali technu. Jejich pojetí je notně podobné s originálem, přesto od sebe odlišit jdou. Choix vsadil na  nepatrně pomalejší rytmus, než v případě originálu, masivní spodky a výraznější motiv s trubkami. Zvukově to působí opět lehce archaicky, což nejspíš nebyl účel. Spiriakos připravil další "dusárnu" a k trubkám přidal ještě samply kytar a také kratičké útržky vokálů. Možná je to nejkratší délkou tohoto remixu, nicméně právě tento je ze všech techno verzí a tracků na tomto singlu tím nejpovedenějším a nejinteligentnějším.

Opustíme-li vody techna a nepůjdeme-li až tak daleko od tohoto žánru, narazíme na scestí na Claru Bailar a její zvukově experimentálnější, do minimalu hozený remix. Zvuků a různých sebemenších útržků je tu opravdu hodně a aby jste je zachytili opravdu všechny, volume si posuňte přeci jen lehce doprava. Zajímavostí je také nerovný rytmus. Až od poloviny skladby dostane tato verze konečně pevný "řád" v podobě jednoduchého basového motivu, do té doby byla neučesaná a tajemná. Chvíli mi trvalo, než jsem jí přišel na chuť, ale své kouzlo rozhodně má a její přednosti postupně rozkryjete až po několikátém poslechu. Vítězem remixového klání se však stává postavička na české houseové scéně rozhodně známá – Biscuit. Tempo tohoto remixu je defacto stejné, jako v případě techno verzí, což si přeberte jak chcete, opět se zde vrátil onen příjemný trubkový motiv, kterému to v houseové atmosféře sluší ještě více. Zdánlivě líný sound pěkně odsýpá spolu s tribalovými bubínky a byť i tady je motiv nesoucí se celou skladbou vyloženě "plážový", není nač si stěžovat.

Především remixy Clary Bailar a Biscuita zachránili tento jinak nevalný počin z dílny Crayzzeeemana a přisuzuji to jejich mnohem větší hudební zkušenosti. Přeci jen i techno musí splňovat určité požadavky a nejen dusat v přesném rytmu od začátku až do konce. To zvládá i metronom a také ho nikdo dobrovolně neposlouchá. Škoda, protože ingredience, byť nijak zvlášť originální, byly přesto nadějné.

Hodnocení: 60%

CRAYZZEEEMAN – AYEE IS GONE
formát: digital (
www.TrackItDown.net, www.junodownload.com)
čas: 43:39
label: Isis Recordings
kat.č: isrd-8.001
info:
www.myspace.com/crayzzeeeman, www.myspace.com/isisrecordingsczwww.isis-recag.info

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016