REPORT

 

Technický report ze Svojšic

Ke Svojšicím se vracíme asi už úplně naposledy. Vzhledem k nezvykle vystavěnému line-upu jsme usoudili, že by mohlo být zajímavé popsat jakým způsobem měli aktéři své live-acty pochystány. O report jsme proto tentokrát poprosili opravdového odborníka. Jirka Paška se (coby Ecson Waldes) produkováním hudby živí a jeho článek se hemží odbornými výrazy, ale my přesto věříme, že bude zajímavý i pro laiky.

 

Techno.cz mne požádalo o technickej report ze Svojšic, kde se hlavní techno stage měla hemžit live-acty. Docela jsem se těšil. ..mno, ale na místě jsem pak rozpačitě přešlapoval - technickej report, od slova technika, ve Svojšicíc tvrdě narazil - v podstatě žádná hudební technika se neobjevila, jen pár "kancealářskejch" notebooků se softem Ableton, kterej byly srdcem každýho z live-actů.

O čem psát? Vždyť to bude nuda, zoufal jsem a tiše jsem si vzpomínál na můj report z Underworld, kterej byl plnej skvělý hudební techniky a pro mne jako muzikanta a zvukaře plnej technicky propracovanejch vzrušujících zajímavostí.
(podrobnej report z Underworld je na mém webu: www.ecsonwaldes.com )

abletonNa pódiu se za celou dobu objevilo celkem 6 notebooků! Psát kdo má jakou myš a nebo jak velkej display bylo téměř vše co mne v ten okamžik napadlo a to beze srandy. K tomu musím ještě dodat, že nepatřím mezi nadšence kteří neustále tuningují svůj milovanej kompjůtr novejma video kartama nebo sbíráním nejnovějších verzí beztak nepotřebnýho (navíc kreknutýho) softwéru. ..nemůžu se v tomhle textu tvářit že mne dvakrát vzrušoval pohled na tyhle notebooky, já rád pořádnej harware : )

Takže: postavit hlavní čas line-upu z live-actů se mi před příjezdem jevilo jako naprosto revoluční nápad, ovšem ve výsledku prostě nebylo šťastný dát za sebe jen samý live-acty. Bylo to tak trochu, no jak to říct kulantně - fádní a místy fakt zoufale nudný. Koukat na statický postavy který nahrbený něco ťukaj do notebooku a jejichž set ve většině případů vůbec nekomunikuje s lidma, bylo skutečně nuda.

Ale na druhou stranu tyhle Dje cením, protože každej si live-act nelajzne, není dvakrát sranda připravit kvalitní set jen z vlastního materiálu. A je mi jasný že Agent+Džejár chtěli připravit něco novýho, idea to byla skvělá.

fishguard1) Matrix aka Fishguard
Dobrej zvuk. propracovaný bicí, spousta detailů. Matrix má talent a je znát že má něco za sebou. Ale mínus má ve statičnosti, na můj vkus příliš uzavřenej náboj jeho skladeb. Měl dispozice tancechtivej dav mnohem více vyždímat.
Matrix pouštěl svůj set z PC notebooku a programu Ableton (Tuhle kombinaci měli ve výsledku všichni aktéři).
Výstup z notebooku šel do TC Finaliser (půjčen od Agenta) a odtud už do procesorovýho racku zvukaře. Ableton řídil kontrolem Evolution. (hlasitosti, filtry atd.)

Equipment:
- Notebook + Ableton & plug-in Lexicon Delay (SW verze z HW oldschoolových PCM-42)
- Evolution X-session UC17


echoplex2) Echoplex
Echoplex  byl kvalitativně o několik tříd nad ostatními live-acty. Bavil mne, zůstal jsem po celou dobu jeho setu nahoře na pódiu a poslouchal jsem. Jeho tracky skvěle pumpovaly, pevný bicí, plný vejšky. Hrál našlápnutě se spoustou živejch fórků. Hodně experimentoval a improvizoval, spousta ostrejch breaků a gradací. Na druhou stranu tam těch fórku a změn nasekal tolik že tím rozbil tok svýho setu. Ale i přesto byl tenhle Polák jako jedinej live-act zábavnej.

Výstup z notebooku šel do Dj mix pultu Pioneer DJM-600, ve kterým prováděl většinu zvukovejch akrobací - equalisery, filtrace, flanger, delay, apod. V Abletonu, ze kterýho svůj materiál poustěl, měl připraven interní LPF filtr, kterým klasicky zavíral vejšky až k basům a připravoval si tak dav na ostrý výjezdy jedovatejch hajtek, na kterej masa vždy vděčně reaguje. Na míchání signálů měl od zvukařů půjčenej malej 24 kanálovej starej pult firmy Soundcraft - K2, ve kterým si upravoval poměry 4 stop z Abletonu. Echoplex udržoval Soundcraft v permanentním přebuzení, indikátory do červený a ručičky budíků zatlačeny do leva, šílenec.

Mistr sliboval že přiveze celý studio.. haha : ) buď je to kecka, nebo nás má za joudy. Aaaa nebo pochopil jako já, že lidi nedoceněj tuny drahý techniky která mimo to na koncertech neuvěřitelně trpí a asi proto svůj live setup totálně zjednodušil.

Equipment:
- Apple notebook + Ableton.
- DJ mix - Pioneer DJM-600
- Mix pult - Soundcraft K2 (starej pekáč,"odlehčenej od bočnic" + půjčenej od Svojšickejch zvukařů).

agent3)  Agent
Agentův set byl v duchu minimal techna, velmi statickýho pojetí. Škoda byla, že měl Bass Drumy nazvučeny jen v subbasech, takže jeho set pevně nekopal jako Echoplexův. A mimoto tím, že nejvíce energie bylo v subbasech, jeho set byl podstatně potišej než zvuk ostatních DJs.  Více basů než má obecně ve vyváženosti tracku bejt totiž způsobí to, že za předpokladu aby signál nebyl zkreslenej, je celkovej zvuk kvůli logicky větší basový amplitudě méně hlasitej. A jak jsem pozoroval, ve snaze docílit větší hlasitosti, byly výstupní limitery aparátu i tak v klipu a indikace olizovala červenou.

Audio výstup z PC notebooku šel do TC Electronic Finalizer (Dánskej digitální másteringovej procesor, kombinace: multiband kompresor/limiter/equaliser). Agent Ableton řídil externím kontrolerem Kenton Freek a ten byl s počítačem propojen přes midi Emagic amt4.

Equipment:
- PC notebook +  Ableton.
- Kenton Freek midi controler +  Emagic amt4 midi rozhraní pro Kenton.
- TC Finaliser


4) Fanon Flowers
Jedinej si přivez hardvérovou mašinu, teda spíš mašinku, vlastně mašinečku a to: Akai MPC-1000. Je to jeden z nejmenších sampler-sequencerů na trhu (za cca 1000,- euro). Původně jsem si myslel že si Fanton dělá srandu, když si stoup jen před tenhle malilinkej stroj a ukazoval na Agenta, že začíná. Stále jsem čekal že ještě musí vytáhnout další krámy - a on ne. Dal to fakt celý z tohodle prcka. Asi se mu nechtělo s ničím tahat, nebo viz. echoplex : )

fanonMPC-1000 je taková malá sranda do vlaku na cesty. Nicméně je to velmi chytrej stroj a interně je totožnej s větším Akai MPC-2000XL. Velký samplery Akai MPC serie jsou ve světě uctívaným kultem v hiphop scéně. Převážně starý modely Akai MPC-60 a MPC-3000. Na nich tvoří většina hiphoperů úplně vše. AKAI MPC-je kombinace Sampler+Sequencer+Drummachine. Má paměť na samply a noty (sequence) +16 dynamickejch padů. Některý modely mají možnost rozšiření o efektovou kartu a výstupy.

Fanon hrál i svý znamý tracky - pochvaloval si nejen Dj Monotype. Mě přišel moc pomalej a oproti Echoplexovi naprosto beze změn, často jsem významně zíval.. : ) Navíc měl takovej ten model, že když se dlouho nic nedělo přidal hajtku na fanondruhou dobu a "změna" byla na světě. To bylo trochu nedospělý.
V některejch pasážích mu v kopácích houkalo nepříjemnejch 300 a 140 Hz,  ale jinak měl slušnej zvuk a to i přesto, že vše hrál přímo z MPC-1000, to znamená surovej nesmíchanej signál. Je logický že samply měl připraveny tak aby nebylo zapotřebí komprese ekvalizace apod. protože to co lezlo linkovým výstupem ven, bylo v pořádku.

Equipment:
Akai MPC-1000


Zvuk aparátu byl na technu slušnej. Ono taky málokdy se venku zvuk nepovede. Problém se zvukem nastává až v klubech a uzavřenejch halách, kde se zvuk odráží, vrací zpět a zvukařům připravuje pořádnej ranec nesnází od nepříjemnejch frekvenčních rezonancí až po nežádoucí dozvuk. Venku se zvuk nekonfliktně vyzáří do prostoru, takže pokud není zvukař úplná lopata, nebo nemá-li nějakej problémovej aparát, zvuk by se měl s velkou pravděpodobností podařit. Na Svojšicích byl dobrej zvuk i v DnB a House stanech, což hodně cením.

Ještě zmíním jednu perličku - ve 2:00 ráno vypadla na čas elektřina v úplně celým areálu Svojšic, na což mi řek tamní zvukař,  že bylo z agregátu jen jedno jištění pro 5 rozvodnejch okruhů!!! To byl asi školáckej fórek. Sačilo totiž aby vypadla třeba jedna lednice s IceT čajem a všude byla tma a ticho.
Ve výpadku na technu pravě hrál svou druhou polovinu setu Fanton Flowers a byl docela pohotovej. Znovu "naloudoval" samply a hrál dál, až na nemalej detail - že svůj připravenej set pustil znovu pěkně od začátku..  to sem nespolk.

Moc jsem ta "lajfka" teda nepochválil.  To je pak pro mne trochu nevděčná práce, mno ale chci bejt objektivní a nepřehlížet či nechválit pochlebovačsky to, na co se má ukázat prstem.
Ovšem co mne velmi překvapilo, bylo to, že všichni účinkující do anket odpovídali: Super Super Super - možná se báli aby dostali zaplacíno, nebo jsou uplně hluší : ) 
Znám skvělej starej aforizmus od Dobrovskýho- "Kdo si nechce hubu spálit, musí mlčet, nebo chválit ... "  To sedí, co : )) 

Jinak na fórech, na kterejch teď navštěvníci Svojšic docela ostře negativně hodnotěj techno live-acty, jsem čet častokrát dotaz,  proč Live-acty nefungují tak jako DJ...
Dj má svou roli nepoměřitelně jednodušší, může totiž vmžiku pohotově měnit svůj set tím, že jen sáhne do kufru pro jeden z mnoha vinylů který má sebou. Live-act je naopak odkázán jen na to, co si autor doma nebo ve studiu připraví za materiál (což je stěžejní bod) a pak už je na něm, čím to obohatí přímo během hraní. To je jako ve škole, připravíš se = mluvíš k věci. Nepřipravíš se a nebo na to nemáš = vaříš z vody .. : )) 

U live actů nejde o to, aby sebou člověk na pódiu výstředně házel jako v poryvech větru,  ale jde o to, aby jeho hudba (zvlástě pak v případě techna) byla rozmanitá a aby poslouchající klubery nutila k tanci a bavila je. Poslouchat hodinový statický stěny jako ve Svojšicích pak člověka zákonitě přinutí jít prozkoumat jinou stage. Proto taky house stan praskal ve švech.

Live-acty bejvaj různý, některý (což je třeba můj live-act v Ecson Waldes) prezentují ucelenou hudební kompozici s  předem nacvičeným vývojem (zvláště u skladeb s tradičnější formou kompozice). Někdo má live-acty naopak postaveny převážně na živejch improvizacích a experimentech (například Echoplex). V případě techna se neuplatňuje tradiční hudební struktura a harmonie kterou alespoň zčásti dodržuje např. Breakbeat či House. Techno stojí převážně na rytmice a pravidelnosti groovu a současně na výraznejch dynamickejch změnách a pokud tohle techno postráda, návštěvník je tím odrazen a jde pryč.

Co říct závěrem. Předně že live-act nesmíte přísně srovnávat s DJ setem, jsou to dvě odlišný věci. Berte je jako jinej pohled na stejnou věc. Važte si jich, je to opravdu pracný. Live-acty přirozeně hrájí jen ti DJs kteří jsou součsně i muzikanti a umí víc než jen pustit desku. Navíc právě oni jsou ti, kdo skládají techno který, pak ostatni pouští a nechoďme daleko - právě Echoplex nebo Fanon Flowers jsou ve světě za producentskou špičku. Věřte, že se s live-acty znovu setkáte - a v tom případě všem přeji aby to byl kvalitní zážitek který si člověk vychutná.

Těm kteří se zajímají o tvorbu hudby doporučuju navštívit E-Zone - českej server o hudební technice a nahrávání, pod hlavičkou Techno.cz - získáte zde spoustu informací o tvorbě hudby všech stylů. Články a diskuzní fóra tam překypují informacemi!

U příštího reportu čau!

Ecson Waldes / Jiří Paška

www.ecsonwaldes.com

 
 
 
 

FOTOREPORTY

 
Dan
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016