PARTYINFO
ZEN - 9TH ANNIVERSARY
Datum konánĂ: |
18.07.2008 - pátek |
MĂsto konánĂ: |
Praha - Roxy |
DJs: |
Roland Klinkenberg (www.rolandklinkenberg.com), Michael Burian (michaelburian.com), Roman Rai (roxy booking, solstice rec.) 2nd stage - Airto (roxy booking) & Lillou (roxy booking) |
Popis: |
start 22:00, vstup do 23:00 170 czk, poté 250 czk |
1 čtenář Techno.cz byl na této akci
|
Zen "9th Anniversary" - otázky pro rezidenty

Od kdy pĹŻsobĂš jako rezident ZENu? …a jak se to vĹŻbec sebÄ›hlo, Ĺľe se tomu tak stalo?
Michael: Rezidentem jsem v podstatÄ› od samĂ©ho začátku, nejdĹ™Ăve jsem hrál vĹľdy na kaĹľdĂ©m druhem Zenu a asi po pĹŻl roce jsem se stal pravidelnĂ˝m rezidentem. Oslovila mÄ› tenkrát Lenka Senová z Roxy, protoĹľe hledala nÄ›koho, kdo by se hudebnÄ› na Zen hodil.
Roman: NejdĹ™Ăve jsem hrál na zenu v chill outu a aĹľ po letech jsem pĹ™ešel na hlavnĂ stage. ProbÄ›hlo to klasicky - produkce si mÄ› vybrala..
Za tÄ›ch let se vedle tebe vystĹ™Ădalo mnoho zahraniÄŤnĂch hostĹŻ, koho bys urÄŤitÄ› vyzdvihl co do djskĂ˝ch kvalit?
Michael: MyslĂm, Ĺľe vĂ˝bÄ›r hostĹŻ nikdo z produkÄŤnĂho tĂ˝mu nenechavá náhodÄ›, a tak si myslĂm, Ĺľe na ZEN jezdĂ kvalitnĂ hostĂ©. NevzpomĂnám si, Ĺľe by se nÄ›kdo takzvanÄ› nepoved. Vyzdvihovat jen nÄ›jakĂ© jmĂ©no by bylo nefĂ©r.
Roman: Technicky je urÄŤitÄ› nejlepšà James Zabiella a náladou mÄ› nejvĂc bavĂ djs jako Luke Fair, Omid 16b, Jimmy Van M, 16 bit Lolitas a mnoho dalšĂch.
… a koho do kvalit osobnĂch? :)
Michael: AlespoŠz moji zkušenosti jsou i našà hosté lidé, kteřà jsou hodně v pohodě.
Roman: Většina z nich je moc fajn !!
Všichni djs se nÄ›jak vyvĂjĂ, jejich hudba se posouvá k rĹŻznĂ˝m stylĹŻm, pĹ™ĂpadnÄ› podlĂ©há trendĹŻm, nebo naopak vyboÄŤuje…, kam se posunul podle tebe za tÄ›ch devÄ›t let ZEN?
Michael: Zen se posunul celkem hodnÄ›, zaÄŤĂnal jako vyslovenÄ› tranceová noc, která dnes mapuje aktuálnĂ zvuk na klubovĂ© scĂ©nÄ›, hlavnÄ› tedy progressive.
Roman: Hraje se urÄŤitÄ› pestĹ™ejšà muzika. Je to barevnÄ›jšĂ.

Jaké změny jsi třeba vypozoroval na publiku…devět let je celkem dlouhá doba.
Michael: Já jsem jiĹľ zaznamenal nÄ›kolik generacĂ cluberĹŻ, kteřà na Zeny chodĂ ÄŤi chodili.NÄ›kteřà uĹľ ne a jinĂ jenom obÄŤas, na druhou stranu je tu myslĂm hodnÄ› novĂ˝ch, kteřà chodĂ pravidelnÄ›.
Roman: UrÄŤitÄ› chodĂ poslednĂ dobou vĂc staršà clubeĹ™i.
Co to obnášà být rezidentem? Jaké z toho pro tebe plynou povinnosti?
Michael: Hlavnà povinnostà je být ve stoprocentnà kondici a nezklamat publikum, které na Zen přišlo.
Roman: Dávám návrhy produkci na možné hosty a hraji pravidelně na každém Zenu…
Kdybyste mÄ›li s Romanem pĹ™ibrat „tĹ™etĂho do party“, kdo by to byl z ÄŤeskĂ˝ch djs a kdo ze zahraniÄŤnĂch?
Michael: MomentálnÄ› mi nenaskakujà žádná jmĂ©na. A kdyby k tomu mÄ›lo dojĂt, byla by to urÄŤitÄ› otázka na delšà diskuzi.
Roman: Těžko Ĺ™Ăct… je tu vĂc djs, kteřà by se na zen hodili. TakĂ© teÄŹ dÄ›láme cz edice, kde si tito djs jednou za dva mÄ›sĂce hrajĂ…
Narozky jsou za pár dnĂ, …co Ĺ™Ăct závÄ›rem? :)
Michael: Tak hlavnÄ› aĹĄ se oslava povede a aĹĄ se Zen pořád lĂbĂ!
Roman: DĂky moc všem fandĹŻm Zenu za to, Ĺľe pořád chodĂ !! UvidĂme se v pátek !!
ptal se: Petr TajÄŤman (roxy)
Roland Klinkenberg: "Vždycky jsem hrdý na své poslednà výtvory"
JiĹľ tento pátek oslavĂme v Roxy devátĂ© narozeniny klubovĂ© noci Zen, která hostĂ dje a producenta svÄ›tovĂ©ho formátu Rolanda Klinkenberga z Holandska. BÄ›hem celĂ© doby fungovánĂ Zenu si stouplo za gramofony nespoÄŤet domácĂch a zahraniÄŤnĂch djs. Dva z nich však majĂ na vĂ˝voj Zenu neoddiskutovatelnĂ˝ vliv a podĂl – rezidenti Michael Burian a Roman Rai. Zeptali jsme se obou v šesti otázkách na jejich názor na tuto tĂ©měř legendárnĂ klubovku.

Od kdy pĹŻsobĂš jako rezident ZENu? …a jak se to vĹŻbec sebÄ›hlo, Ĺľe se tomu tak stalo?
Michael: Rezidentem jsem v podstatÄ› od samĂ©ho začátku, nejdĹ™Ăve jsem hrál vĹľdy na kaĹľdĂ©m druhem Zenu a asi po pĹŻl roce jsem se stal pravidelnĂ˝m rezidentem. Oslovila mÄ› tenkrát Lenka Senová z Roxy, protoĹľe hledala nÄ›koho, kdo by se hudebnÄ› na Zen hodil.
Roman: NejdĹ™Ăve jsem hrál na zenu v chill outu a aĹľ po letech jsem pĹ™ešel na hlavnĂ stage. ProbÄ›hlo to klasicky - produkce si mÄ› vybrala..
Za tÄ›ch let se vedle tebe vystĹ™Ădalo mnoho zahraniÄŤnĂch hostĹŻ, koho bys urÄŤitÄ› vyzdvihl co do djskĂ˝ch kvalit?
Michael: MyslĂm, Ĺľe vĂ˝bÄ›r hostĹŻ nikdo z produkÄŤnĂho tĂ˝mu nenechavá náhodÄ›, a tak si myslĂm, Ĺľe na ZEN jezdĂ kvalitnĂ hostĂ©. NevzpomĂnám si, Ĺľe by se nÄ›kdo takzvanÄ› nepoved. Vyzdvihovat jen nÄ›jakĂ© jmĂ©no by bylo nefĂ©r.
Roman: Technicky je urÄŤitÄ› nejlepšà James Zabiella a náladou mÄ› nejvĂc bavĂ djs jako Luke Fair, Omid 16b, Jimmy Van M, 16 bit Lolitas a mnoho dalšĂch.
… a koho do kvalit osobnĂch? :)
Michael: AlespoŠz moji zkušenosti jsou i našà hosté lidé, kteřà jsou hodně v pohodě.
Roman: Většina z nich je moc fajn !!
Všichni djs se nÄ›jak vyvĂjĂ, jejich hudba se posouvá k rĹŻznĂ˝m stylĹŻm, pĹ™ĂpadnÄ› podlĂ©há trendĹŻm, nebo naopak vyboÄŤuje…, kam se posunul podle tebe za tÄ›ch devÄ›t let ZEN?
Michael: Zen se posunul celkem hodnÄ›, zaÄŤĂnal jako vyslovenÄ› tranceová noc, která dnes mapuje aktuálnĂ zvuk na klubovĂ© scĂ©nÄ›, hlavnÄ› tedy progressive.
Roman: Hraje se urÄŤitÄ› pestĹ™ejšà muzika. Je to barevnÄ›jšĂ.

Jaké změny jsi třeba vypozoroval na publiku…devět let je celkem dlouhá doba.
Michael: Já jsem jiĹľ zaznamenal nÄ›kolik generacĂ cluberĹŻ, kteřà na Zeny chodĂ ÄŤi chodili.NÄ›kteřà uĹľ ne a jinĂ jenom obÄŤas, na druhou stranu je tu myslĂm hodnÄ› novĂ˝ch, kteřà chodĂ pravidelnÄ›.
Roman: UrÄŤitÄ› chodĂ poslednĂ dobou vĂc staršà clubeĹ™i.
Co to obnášà být rezidentem? Jaké z toho pro tebe plynou povinnosti?
Michael: Hlavnà povinnostà je být ve stoprocentnà kondici a nezklamat publikum, které na Zen přišlo.
Roman: Dávám návrhy produkci na možné hosty a hraji pravidelně na každém Zenu…
Kdybyste mÄ›li s Romanem pĹ™ibrat „tĹ™etĂho do party“, kdo by to byl z ÄŤeskĂ˝ch djs a kdo ze zahraniÄŤnĂch?
Michael: MomentálnÄ› mi nenaskakujà žádná jmĂ©na. A kdyby k tomu mÄ›lo dojĂt, byla by to urÄŤitÄ› otázka na delšà diskuzi.
Roman: Těžko Ĺ™Ăct… je tu vĂc djs, kteřà by se na zen hodili. TakĂ© teÄŹ dÄ›láme cz edice, kde si tito djs jednou za dva mÄ›sĂce hrajĂ…
Narozky jsou za pár dnĂ, …co Ĺ™Ăct závÄ›rem? :)
Michael: Tak hlavnÄ› aĹĄ se oslava povede a aĹĄ se Zen pořád lĂbĂ!
Roman: DĂky moc všem fandĹŻm Zenu za to, Ĺľe pořád chodĂ !! UvidĂme se v pátek !!
ptal se: Petr TajÄŤman (roxy)
Roland Klinkenberg: "Vždycky jsem hrdý na své poslednà výtvory"
Začněme takovou hloupou otázkou. Měl jsi někdy pocit, že tě tvé křestnà jméno, Roland, tak trochu zavazuje k tomu, abys tvořil elektronickou hudbu?
(smĂch)… Ne, to vážnÄ› ne. Mezi tĂm nenà žádná souvislost, tohle vĹľdy jen slĂ˝chám od lidĂ, kteřà s tĂm za mnou pĹ™ijdou. ÄŚetl jsem tuhle rozhovor s nÄ›jakĂ˝m Japoncem, kterĂ˝ mÄ›l vysokĂ© postavenĂ ve spoleÄŤnosti Roland, a ten tvrdil, Ĺľe dĹŻvodem proÄŤ zvolili tento název bylo to, Ĺľe se to vyslovuje ve všech jazycĂch tĂ©měř stejnÄ›. Tak a jsme u toho. To je pravdÄ›podobnÄ› i ten dĹŻvod, proÄŤ mÄ› mĂ rodiÄŤe dali takĂ© jmĂ©no Roland. Ale zároveĹ musĂm takĂ© podotknout, Ĺľe hodnÄ› lidĂ mi Ĺ™Ăká Ronald mĂsto Roland. Dokonce mám dva releasy, kde bylo mĂ© jmĂ©no na obalu napsáno špatnÄ›. AĹľ to vypadá, Ĺľe lidĂ© se stávajĂ dyslektiky ve chvĂli, kdyĹľ dojde na mĂ© jmĂ©no.
Jak jsi se vlastně dostal k elektronické a k hudebnà produkci obecně?
MoĹľná jsi mohl Ĺ™Ăct, Ĺľe pocházĂm z hudebnÄ› nadanĂ© rodiny a bylo by to jasnĂ©. Oba mĂ rodiÄŤe hráli dost dobĹ™e na piáno, vÄ›tšinou klasickĂ© vÄ›ci jako Debussy apod. Já jsem zaÄŤal hrát na piano ve svĂ˝ch šesti letech. Hrál jsem i pár let na ÄŤelo, a potĂ© pĹ™esedlal na kytaru, se kterou mi to vydrĹľelo asi devÄ›t let. ObÄŤas stále hraji, ale uĹľ to nemám tak v ruce, …mÄ›l bych cviÄŤit ÄŤastÄ›ji.
Takže jsi byl v nějaké skupině?
Ano, byl jsem kytaristou ve funkovĂ© kapele. Hráli jsme napĹ™. Herbieho Hancocka a Headhunters. No, to bylo vše tak pĹ™ed dvaceti lety. S tĂm takĂ© souvisĂ, jak jsem se dostal k elektronickĂ© hudbÄ›. K hranĂ v kapele jsme pouĹľĂvali rĹŻznĂ© efektovĂ© pedály, dĂky kterĂ˝m jsem mohl vytvářet všechny ty prazvláštnĂ a úžasnĂ© zvuky. Mohl jsem napĹ™. propojit mĹŻj pĹ™ehrávaÄŤ se zpomalovacĂm pedále, takĹľe bylo moĹľnĂ© smyÄŤkovat části hudby a hrát je rychleji nebo je zpomalovat. V tĂ© dobÄ› mi tyto moĹľnosti pĹ™išly nevyÄŤerpatelnĂ©, a ve skuteÄŤnosti je tomu tak i dnes. Nedlouho potĂ© jsem si poĹ™Ădil elektronickou bicĂ linku a syntezátory. Byla to dost základnĂ sestava, s kterou jsem mohl ale ještÄ› vĂce experimentovat.
VlastnĂš tedy nÄ›jakou tu slavnou mašinku, s kterou sdĂlĂš svĂ© jmĂ©no?
Ne. Vlastnil jsem jednou „synťáky“ Roland, ale nebylo nic extra. KdyĹľ jsem si poĹ™Ădil svou prvnĂ sestavu, tak jedinou vÄ›cĂ, kterou jsem si mohl dovolit, byl samplĂ©r Akai S1000, stál v tĂ© dobÄ› opravdu velkĂ© penĂze. Dneska si za stejnou cenu poĹ™ĂdĂš uĹľ docela slušnĂ© vybavenĂ.
ZaÄŤĂnal jsi s velmi striktnÄ› klubovÄ› orientovanĂ˝m trancem, ale dnes od tebe slĂ˝cháme dosti odlišnou hudbu. Jak bys definoval svojĂ produkci a jakĂ˝ je jejĂ smÄ›r?
Hmm… (pĹ™emýšlĂ). Tak to je ořÚek. ZkoušĂm vytvářet originálnĂ skladby se zajĂmavĂ˝mi rytmy a hudbou, která se s tĂm pojĂ. Je celkem obtĂĹľnĂ© popsat vlastnĂ tvorbu. TĹ™eba málo lidĂ vĂ, Ĺľe jsem produkoval takĂ© nÄ›jakĂ© drumandbassovĂ© vÄ›ci, „houseovky“ a „vokálovky“. MĂ© novĂ© album je navĂc trochu vĂce ambientnÄ› orientovanĂ©. Produkuji podle toho, jak to v danou chvĂli cĂtĂm, …nepĹ™emýšlĂm u toho o stylech nebo labelech. S tĂm smÄ›rem hudby je to takĂ© sloĹľitĂ©. MyslĂm, Ĺľe dobrá hudba je nadÄŤasová, a pokud je to hudba taneÄŤnĂ, mÄ›la by lidi donutit tancovat. Celkem jednoduchĂ©, Ĺľe? (smĂch). PrimárnÄ› ale dÄ›lám hudbu proto, Ĺľe si opravdu uĹľĂvám jejĂ tvoĹ™enĂ a ten zpĹŻsob sebevyjádĹ™enĂ. PĹ™ed cca deseti lety jsem pĹ™estal na rok s produkcĂ, protoĹľe jsem tĂm byl uĹľ znudÄ›n. Myslel jsem si, Ĺľe to uĹľ nedám znova dohromady, ale pak jsem odjel na šest mÄ›sĂcĹŻ do Indie a bÄ›hem tĂ© doby jsem si uvÄ›domil, jak moc mi to chybĂ.
Zdá se, Ĺľe tvá hudba je jako dÄ›laná k tomu, aby strhla dav. Djs ji pravdÄ›podobnÄ› i z tohoto dĹŻvodu rádi hrajĂ, protoĹľe jim to pak dodá pocit vĂ˝jimeÄŤnosti, kdyĹľ to na parketu zaÄŤne vĹ™Ăt. Je tohle zámÄ›r?Â
To asi narážĂš na tracky jako napĹ™. Melting Point. Ten byl tvoĹ™en urÄŤitÄ› s touto myšlenkou a za tĂmto cĂlem. Tyhle skladby ale zaberou hodnÄ› ÄŤasu poslouchánĂ, neĹľ si Ĺ™ekneš, Ĺľe je to ono. Musel jsem ten track pĹ™ed dokonÄŤenĂm poslouchat snad stokrát (smĂch). Na druhou stranu tohle snaĹľenĂ zaÄŤĂná po ÄŤase nudit. Track „Mexicko Can Wait“ vznikal podobnĂ˝m pĹ™Ăstupem, ale ostatnĂ na mĂ©m poslednĂm albu jsou vĂce rafinovanĂ©.
Posloucháš takĂ© jinou taneÄŤnĂ hudbu a sleduješ, co zajĂmá ostatnĂ lidi, nebo je tvá hudba vĂ˝sledkem vlastnĂ intuice a pohledu?
Â
Samozřejmě poslouchám spousta tanečnà hudby, zvlášť když něco hledám,…třeba na Beatportu, ale neposlouchám to, abych u toho relaxoval nebo to měl jen jako kulisu. Má hudba se vždycky dostane někam, kam jsem to původně nezamýšlel, ale vždy potřebuješ tu počátečnà jiskru.
KterĂ˝ch hudebnĂch producentĹŻ si vážĂš?Â
Squarepusher, Funky Porcini, z drumandbassu tĹ™eba Matrix. Tyto bych ale nezaĹ™azoval pĹ™Ămo mezi producenty taneÄŤnĂ hudby. …nech mÄ› chvilku pĹ™emýšlet… The Orb, James Holden, Dubfire. UpĹ™ĂmnÄ›, kdyĹľ se podĂváš na jakĂ˝koliv myspace do sekce About Me, tak skoro kaĹľdĂ˝ se vydává za talentovanĂ©ho. Talent je ale nÄ›co opravdu ojedinÄ›lĂ©ho. Pak je tu James Holden, kterĂ©mu bych rád podÄ›koval za remix Ihned Laugh, kterĂ˝ pro mÄ› udÄ›lal. I on má talent. Dále mám moc rád vÄ›ci od Ninja Tune, zejmĂ©na Amona Tobina, Luke Viberta a dalšĂ.
Jaká zajĂmavá alba jsi v minulĂ©m roce poĹ™Ădil do svĂ©ho archivu?
Z tÄ›ch poslednĂch jsem si koupil The Orb: 'Okie Dokie It’s The Orb', ale to je trochu staršĂ. Tento rok ale napĹ™. 'My Life In The Bush Of Ghosts' - Brian Eno and David Byrne. Je to takovĂ˝ elektronickĂ˝ experiment, …taky staršà vÄ›c, nÄ›kdy z roku 1980. Koupil jsem takĂ© nÄ›jakĂ˝ dobrĂ˝ vÄ›ci od Trentemoller, Jorise Voorna, Green Velvet, Pig & Dan and Dubfire.
Často produkuješ s DJem Remym. Bavà tě tato spolupráce? Kdo z vás má co na starost ve studiu?
Â
BavĂ, a moc! KdyĹľ jsi ve studiu sám zavĹ™enĂ˝ nÄ›kdy i 24 hod dennÄ›, tak to nenà žádná sranda. Je tedy obÄŤas dobrĂ˝ tam mĂt nÄ›koho dalšĂho, kdo tu práci udÄ›lá (smĂch). Remy je mĹŻj dobrĂ˝ kamarád, takĹľe je to s nĂm vĹľdycky zábava. Oba máme doma studio, takĹľe kdyĹľ jsme u mÄ›, já sedĂm za ovladaÄŤi, Remy je v tĂ© chvĂli vĂce DJ – já muzikant. Takhle nám to šlape perfektnÄ›.
DÄ›láš hudbu vĂc jak patnáct let. Na kterĂ˝ z trackĹŻ jsi nejvĂce hrdĂ˝? …a jsou nÄ›jakĂ©, kterĂ˝ch se dnes dÄ›sĂš? ;-)
VĹľdycky jsem hrdĂ˝ na svĂ© poslednĂ vĂ˝tvory. Vše, co jsem dÄ›lal dĹ™Ăve, mÄ› dÄ›sĂ (smĂch). Dobrá, ne vše, ale vÄ›tšina. Stále si uĹľĂvám svĂ©ho alba, pĹ™estoĹľe jsem ho slyšel uĹľ mnohokrát.
Â
Na zavÄ›r, …nÄ›kterĂ© z tvĂ˝ch trackĹŻ se pouĹľĂvajĂ jako zvonÄ›nĂ do mobilĹŻ, vydÄ›lal jsi na tom uĹľ nÄ›jakĂ˝ ten milion?
Mno, pravdÄ›podobnÄ› jsem na tom nÄ›jakĂ˝ milion trhnul, ale stále je nemám doma (smĂch).
rozhovor byl ve zkrácenĂ© verzi pĹ™evzat z www.residentadvisor.netÂ
DevátĂ© narozeniny Zenu, kterĂ© probÄ›hnou v pátek 18.7.2008 v Roxy, se kvapem blĂĹľĂ. Bude tedy urÄŤitÄ› vhodnĂ© vám pĹ™edstavit hlavnĂ hvÄ›zdu veÄŤera, kterou bude holandskĂ˝ dj a producent Roland Klinkenberg, kterĂ˝ se vám pĹ™edstavĂ v tomto rozhovoru. ChybÄ›t samozĹ™ejmÄ› nebudou oba rezidenti: Michael Burian a Roman Rai. Vše uĹľ se pomalu chystá tak, aby tato oslava pĹ™edÄŤila oÄŤekávánĂ všech, dĂky kterĂ˝m byla noc Zen vyhlášena nÄ›kolikrát jako klubovka roku. UvádĂ Roxy promotion.

(smĂch)… Ne, to vážnÄ› ne. Mezi tĂm nenà žádná souvislost, tohle vĹľdy jen slĂ˝chám od lidĂ, kteřà s tĂm za mnou pĹ™ijdou. ÄŚetl jsem tuhle rozhovor s nÄ›jakĂ˝m Japoncem, kterĂ˝ mÄ›l vysokĂ© postavenĂ ve spoleÄŤnosti Roland, a ten tvrdil, Ĺľe dĹŻvodem proÄŤ zvolili tento název bylo to, Ĺľe se to vyslovuje ve všech jazycĂch tĂ©měř stejnÄ›. Tak a jsme u toho. To je pravdÄ›podobnÄ› i ten dĹŻvod, proÄŤ mÄ› mĂ rodiÄŤe dali takĂ© jmĂ©no Roland. Ale zároveĹ musĂm takĂ© podotknout, Ĺľe hodnÄ› lidĂ mi Ĺ™Ăká Ronald mĂsto Roland. Dokonce mám dva releasy, kde bylo mĂ© jmĂ©no na obalu napsáno špatnÄ›. AĹľ to vypadá, Ĺľe lidĂ© se stávajĂ dyslektiky ve chvĂli, kdyĹľ dojde na mĂ© jmĂ©no.
Jak jsi se vlastně dostal k elektronické a k hudebnà produkci obecně?
MoĹľná jsi mohl Ĺ™Ăct, Ĺľe pocházĂm z hudebnÄ› nadanĂ© rodiny a bylo by to jasnĂ©. Oba mĂ rodiÄŤe hráli dost dobĹ™e na piáno, vÄ›tšinou klasickĂ© vÄ›ci jako Debussy apod. Já jsem zaÄŤal hrát na piano ve svĂ˝ch šesti letech. Hrál jsem i pár let na ÄŤelo, a potĂ© pĹ™esedlal na kytaru, se kterou mi to vydrĹľelo asi devÄ›t let. ObÄŤas stále hraji, ale uĹľ to nemám tak v ruce, …mÄ›l bych cviÄŤit ÄŤastÄ›ji.
Takže jsi byl v nějaké skupině?
Ano, byl jsem kytaristou ve funkovĂ© kapele. Hráli jsme napĹ™. Herbieho Hancocka a Headhunters. No, to bylo vše tak pĹ™ed dvaceti lety. S tĂm takĂ© souvisĂ, jak jsem se dostal k elektronickĂ© hudbÄ›. K hranĂ v kapele jsme pouĹľĂvali rĹŻznĂ© efektovĂ© pedály, dĂky kterĂ˝m jsem mohl vytvářet všechny ty prazvláštnĂ a úžasnĂ© zvuky. Mohl jsem napĹ™. propojit mĹŻj pĹ™ehrávaÄŤ se zpomalovacĂm pedále, takĹľe bylo moĹľnĂ© smyÄŤkovat části hudby a hrát je rychleji nebo je zpomalovat. V tĂ© dobÄ› mi tyto moĹľnosti pĹ™išly nevyÄŤerpatelnĂ©, a ve skuteÄŤnosti je tomu tak i dnes. Nedlouho potĂ© jsem si poĹ™Ădil elektronickou bicĂ linku a syntezátory. Byla to dost základnĂ sestava, s kterou jsem mohl ale ještÄ› vĂce experimentovat.
VlastnĂš tedy nÄ›jakou tu slavnou mašinku, s kterou sdĂlĂš svĂ© jmĂ©no?
Ne. Vlastnil jsem jednou „synťáky“ Roland, ale nebylo nic extra. KdyĹľ jsem si poĹ™Ădil svou prvnĂ sestavu, tak jedinou vÄ›cĂ, kterou jsem si mohl dovolit, byl samplĂ©r Akai S1000, stál v tĂ© dobÄ› opravdu velkĂ© penĂze. Dneska si za stejnou cenu poĹ™ĂdĂš uĹľ docela slušnĂ© vybavenĂ.
ZaÄŤĂnal jsi s velmi striktnÄ› klubovÄ› orientovanĂ˝m trancem, ale dnes od tebe slĂ˝cháme dosti odlišnou hudbu. Jak bys definoval svojĂ produkci a jakĂ˝ je jejĂ smÄ›r?
Hmm… (pĹ™emýšlĂ). Tak to je ořÚek. ZkoušĂm vytvářet originálnĂ skladby se zajĂmavĂ˝mi rytmy a hudbou, která se s tĂm pojĂ. Je celkem obtĂĹľnĂ© popsat vlastnĂ tvorbu. TĹ™eba málo lidĂ vĂ, Ĺľe jsem produkoval takĂ© nÄ›jakĂ© drumandbassovĂ© vÄ›ci, „houseovky“ a „vokálovky“. MĂ© novĂ© album je navĂc trochu vĂce ambientnÄ› orientovanĂ©. Produkuji podle toho, jak to v danou chvĂli cĂtĂm, …nepĹ™emýšlĂm u toho o stylech nebo labelech. S tĂm smÄ›rem hudby je to takĂ© sloĹľitĂ©. MyslĂm, Ĺľe dobrá hudba je nadÄŤasová, a pokud je to hudba taneÄŤnĂ, mÄ›la by lidi donutit tancovat. Celkem jednoduchĂ©, Ĺľe? (smĂch). PrimárnÄ› ale dÄ›lám hudbu proto, Ĺľe si opravdu uĹľĂvám jejĂ tvoĹ™enĂ a ten zpĹŻsob sebevyjádĹ™enĂ. PĹ™ed cca deseti lety jsem pĹ™estal na rok s produkcĂ, protoĹľe jsem tĂm byl uĹľ znudÄ›n. Myslel jsem si, Ĺľe to uĹľ nedám znova dohromady, ale pak jsem odjel na šest mÄ›sĂcĹŻ do Indie a bÄ›hem tĂ© doby jsem si uvÄ›domil, jak moc mi to chybĂ.
Zdá se, Ĺľe tvá hudba je jako dÄ›laná k tomu, aby strhla dav. Djs ji pravdÄ›podobnÄ› i z tohoto dĹŻvodu rádi hrajĂ, protoĹľe jim to pak dodá pocit vĂ˝jimeÄŤnosti, kdyĹľ to na parketu zaÄŤne vĹ™Ăt. Je tohle zámÄ›r?Â
To asi narážĂš na tracky jako napĹ™. Melting Point. Ten byl tvoĹ™en urÄŤitÄ› s touto myšlenkou a za tĂmto cĂlem. Tyhle skladby ale zaberou hodnÄ› ÄŤasu poslouchánĂ, neĹľ si Ĺ™ekneš, Ĺľe je to ono. Musel jsem ten track pĹ™ed dokonÄŤenĂm poslouchat snad stokrát (smĂch). Na druhou stranu tohle snaĹľenĂ zaÄŤĂná po ÄŤase nudit. Track „Mexicko Can Wait“ vznikal podobnĂ˝m pĹ™Ăstupem, ale ostatnĂ na mĂ©m poslednĂm albu jsou vĂce rafinovanĂ©.
Posloucháš takĂ© jinou taneÄŤnĂ hudbu a sleduješ, co zajĂmá ostatnĂ lidi, nebo je tvá hudba vĂ˝sledkem vlastnĂ intuice a pohledu?
Â
Samozřejmě poslouchám spousta tanečnà hudby, zvlášť když něco hledám,…třeba na Beatportu, ale neposlouchám to, abych u toho relaxoval nebo to měl jen jako kulisu. Má hudba se vždycky dostane někam, kam jsem to původně nezamýšlel, ale vždy potřebuješ tu počátečnà jiskru.
KterĂ˝ch hudebnĂch producentĹŻ si vážĂš?Â
Squarepusher, Funky Porcini, z drumandbassu tĹ™eba Matrix. Tyto bych ale nezaĹ™azoval pĹ™Ămo mezi producenty taneÄŤnĂ hudby. …nech mÄ› chvilku pĹ™emýšlet… The Orb, James Holden, Dubfire. UpĹ™ĂmnÄ›, kdyĹľ se podĂváš na jakĂ˝koliv myspace do sekce About Me, tak skoro kaĹľdĂ˝ se vydává za talentovanĂ©ho. Talent je ale nÄ›co opravdu ojedinÄ›lĂ©ho. Pak je tu James Holden, kterĂ©mu bych rád podÄ›koval za remix Ihned Laugh, kterĂ˝ pro mÄ› udÄ›lal. I on má talent. Dále mám moc rád vÄ›ci od Ninja Tune, zejmĂ©na Amona Tobina, Luke Viberta a dalšĂ.
Jaká zajĂmavá alba jsi v minulĂ©m roce poĹ™Ădil do svĂ©ho archivu?
Z tÄ›ch poslednĂch jsem si koupil The Orb: 'Okie Dokie It’s The Orb', ale to je trochu staršĂ. Tento rok ale napĹ™. 'My Life In The Bush Of Ghosts' - Brian Eno and David Byrne. Je to takovĂ˝ elektronickĂ˝ experiment, …taky staršà vÄ›c, nÄ›kdy z roku 1980. Koupil jsem takĂ© nÄ›jakĂ˝ dobrĂ˝ vÄ›ci od Trentemoller, Jorise Voorna, Green Velvet, Pig & Dan and Dubfire.
Často produkuješ s DJem Remym. Bavà tě tato spolupráce? Kdo z vás má co na starost ve studiu?
Â
BavĂ, a moc! KdyĹľ jsi ve studiu sám zavĹ™enĂ˝ nÄ›kdy i 24 hod dennÄ›, tak to nenà žádná sranda. Je tedy obÄŤas dobrĂ˝ tam mĂt nÄ›koho dalšĂho, kdo tu práci udÄ›lá (smĂch). Remy je mĹŻj dobrĂ˝ kamarád, takĹľe je to s nĂm vĹľdycky zábava. Oba máme doma studio, takĹľe kdyĹľ jsme u mÄ›, já sedĂm za ovladaÄŤi, Remy je v tĂ© chvĂli vĂce DJ – já muzikant. Takhle nám to šlape perfektnÄ›.
DÄ›láš hudbu vĂc jak patnáct let. Na kterĂ˝ z trackĹŻ jsi nejvĂce hrdĂ˝? …a jsou nÄ›jakĂ©, kterĂ˝ch se dnes dÄ›sĂš? ;-)
VĹľdycky jsem hrdĂ˝ na svĂ© poslednĂ vĂ˝tvory. Vše, co jsem dÄ›lal dĹ™Ăve, mÄ› dÄ›sĂ (smĂch). Dobrá, ne vše, ale vÄ›tšina. Stále si uĹľĂvám svĂ©ho alba, pĹ™estoĹľe jsem ho slyšel uĹľ mnohokrát.
Â
Na zavÄ›r, …nÄ›kterĂ© z tvĂ˝ch trackĹŻ se pouĹľĂvajĂ jako zvonÄ›nĂ do mobilĹŻ, vydÄ›lal jsi na tom uĹľ nÄ›jakĂ˝ ten milion?
Mno, pravdÄ›podobnÄ› jsem na tom nÄ›jakĂ˝ milion trhnul, ale stále je nemám doma (smĂch).
rozhovor byl ve zkrácenĂ© verzi pĹ™evzat z www.residentadvisor.netÂ