Hudební recenze: mindMap – Gran-ahua

Ambientní seskupení mindMap přišlo s druhým albem, kterým slovenský nezávislý label Ambsine Records potvrzuje svou pověst zajímavé značky. Hron jako řeka plná snových proudů.

Gran-ahua plyne jako řeka

Gran-ahua je starogermánské jméno pro slovenskou řeku Hron. A jako řeka ambientní hudby plyne i nové stejnojmenné album projektu mindMap. Pokud jste zachytili jejich Snom, která se objevila na rozsáhlé dvou diskové kompilaci Ambsine Vol. 1, může vás autorské album překvapit. Snom je totiž "nejjednodušší", vychází vstříc i posluchačům zvyklým spíše na "popově" konkrétní písničky.

Zbytek je vyloženě abstraktní. Na svém debutu _Plochy_ mindMap se zájmem vrstvili nejrůznější vyklidněné plochy a dávali tušit, že jednou můžou přijít s deskou, která dokáže zneklidnit i hudbou napsanou v poklidném tónu. Gran-ahua všechna tušení potvrzuje.

I když více než polovina skladeb působí, i díky novým akustickým nástrojům jako jsou flétna nebo mandolína smířlivě, album prostupuje zvláštní náboj. Tahle hudba nenutí prozpěvovat lehce zapamatovatelné popěvky, ale spíš přemýšlet. Ostatně prozpěvovat by tu ani možná nebylo co, vokály zajímavě mísí angličtinu a slovenštinu s nesmyslnými slovy. Tím ještě přispívají k celkové abstraktní atmosféře.

Písně skutečně proudí jako řeka. Tu pomaleji, tu rychleji. Místy vesele, místy dojímavě. Jednou dokonce naberou drum & bassovou rytmiku (Vlny). A v případě Animalis jde snad o jakési synonymum života, především zrození, možná i smrti. Tahle skladba by dokonale zapadala do vize nějakého vysoce ambiciózního dokumentárního záměru.

Jen jediná výtka, ke které jsem dospěl po více než týdenním poslouchání alba. Remix tracku Eman od slovenského projektu Eau De Toilette je sice jednoznačně vynikající. Snaha dostat k posluchačům co nejvíce dobré hudby je chvályhodná. Eau De Toilette má však náladu úplně jiného vesmíru a asi by neměl najít azyl na albu mindMap. Které je jiné. Úplně jiným způsobem opravdu výborné.

mindMap: Gran-ahua
Ambsine Records 2005