Hudební recenze: Heiko Laux - Spread

Sympatický chlapík s brýlemi je ten Heiko Laux. A dělá hodně sympatickou muziku. Jen co je pravda. Před nedávnem vydal své páté řadové album Spread na labelu Kanzleramt, který spoluzaložil a na kterém vydává desky již od svých producentských začátků v roce 1994 a vy všichni se můžete pokochat nad tou sbírkou osmi, resp. deseti nových, zvukově bohatých a zajímavých techno tracků.

Dlouhá doba už stačila uplynout od chvíle, kdy u nás naposledy Heiko Laux odehrál svůj set. Určitě se nedá říct, že se ty tři roky a kousek někde kousal nudou, ale je fakt, že v minulém století se činil tento chlapík přeci jen o něco víc. Snad až poslední rok zase malinko zabral a plnil DJské kufry svými novými vinyly nejen jako Heiko Laux, ale také jako například projekt Offshore Funk, který dělá společně s Teo Schultem. Uvidíme, zda se Heika v příštím roce zase dočkáme také u nás a do té doby určitě nezanedbejte poslech jeho nové dlouhohrající desky, která zní právě takto:

Úvodní skladba Dedicated To All Believers Pt. 1 je klidnější techno až tech-house a výborně se hodí nejen na rozjezd tohoto CDčka. Rozjet by se s ní dalo kde co. Kdyby se oficiálně používala škatulka deep techno, tak tento track by jí dostal, ani by nemrknul. To následující Sun City je už více odvázaná. Její beat neuhání kdo ví kam, ale je patřičně rázný a doplněný o skvělou basovou linku a tribalové bubínky. Nejde o žádný výplach, spíše o promyšlenou a barevnou, přesto tvrdou taneční muziku. Třetí skladba For Girls And Boys potěší milovníky zlámaného techna. Sympaticky zní použité oldschool zvuky, které k technu neodmyslitelně patřily už mnoho let zpátky. Nezní to vůbec kýčovitě, ani to nezavání kalkulem. Dobrý vkus Heiko Lauxe pro volbu a kombinaci starých a nových zvuků je vynikající a je patrný i na dalším tracku Tunneling Pt. 2. Ten je patřičně hutný a z basové linky se nejednomu z vás může zamotat hlava. Hutnou atmosféru vyvažují křišťálově čisté hi-haty a zajímavý "závodní" zvukový motiv. Čistotu zvuků lze vyzdvihnout i ve skladbě Re-Televised Pt.2, která tady platí za jednu z nejmonotónnějších.

Další z řady hutných basových techno tracků s řadou funky retro zvuků má název Five. Laurent Garnier by měl určitě radost. Sice je to o něco více tepavější rytmus, než je na jeho F-Comu zvykem vydávat, ale ta temná atmosféra jako by mu z oka vypadla. Podobně je na tom také skladba Hangin', ovšem ta už svůj velký klubový potenciál nezapře. Ani kdyby jste si jí pustili co možná nejvíc potichu. Repráky by se vám stejně chvěly jako o život. Vynikající vygradovanou jízdu dotaženou do posledního detailu vám ale nabídne asi nejlepší věc ze všech tady, a to Souldancer Pt. 3. Tenhle track je založen hlavně na melodii ukryté v basové lince a na postupně vznikající smršti hi-hatů a činelů. Něco na způsob The Man With The Red Face. Nalomeným beatem se reprezentuje skladba Every Thought Is Evolution, která určitě patří do skupiny těch, které se netají svým oldschool nábojem. Nejinak tomu je i u posledního tracku Seven.

Velmi sympatický je mi přístup Heiko Lauxe ke své muzice. Minimálně tedy k té, kterou nahrál na svoje poslední album Spread. Je prošpikované odshora dolů oldschool zvuky a náladami a rozhodně se nezaobírá tím, jestli je teď v technu "in" spíše totální zmatek anebo naprosto roztříštěné zvuky, které svou základní podstatu už ani neznají. Krásná a neobvyklá je na tomto albu křišťálová čistota jednotlivých zvuků a zdánlivá jednoduchost všech skladeb. To už je ten oldschool háv. Nic se ale nebojte. I přes všechny ty elementy vytažené z dob minulých, je toto album neskutečně "in" a rozhodně stojí za vaší pozornost. Obzvlášť, jestli je vám bližší Francie, než třeba Španělsko či Slovensko (samozřejmě myslím přístup k technu).

Hodnocení: 90%

Heiko Laux - Spread
čas: 47:19