Filmová recenze: Nepohodlný

Film s Rachel Weiszovou v bílé podprsence a s poselstvím? Dokonce s Oscarem za vedlejší ženskou roli pro ni? Ponaučení: Nepodceňujte herečku, která se odmítla fotit pro Playboy.

Tessa: "Kdyby hořel Londýn, Justin by nespokojencům nosil čaj a čekal na obnovení veřejného pořádku."

Ne, že by perex nepůsobil trochu zmateně. Na druhou stranu, dost fandů Mumie (filmu!) mohlo dostat na Rachel Weiszovou ošklivou pifku za to, že Playboy odmítla. Vždyť o pár let dříve jako neznámá v Bertolucciho poetické letní hříčce Svůdná krása. odhalila, co se dalo. A oni to neviděli! (Já taky ne, pamatuji si jenom Liv Tyler. Taky jen tak, co se dalo.)

No a vidíte, teď ta slečna, co jste ji už nic pěkného nepřáli, má na kontě svého prvního Oscara. Přitom role aktivistky Tessy po pár letech nejspíše zapadne a ocenění by se dalo chápat spíš jako snaha Akademiků odměnit závažné zaměření  tohoto filmu. I takové může politikaření být. Přestože Rachel vůbec nehraje špatně. Ralph Fiennes je taky (tradičně) dost dobrý, ale na něho se nedostalo ani s nominací.

Tessa je zuřivou aktivistkou, ochránkyní lidských práv a velkou kritičkou nešvarů různých politických mocností. A taky manželkou britského konzula v malé africké zemičce. Má přístup k diplomatickým tajemstvím a je šikovná, díky tomu se brzy dostane na stopu neetického, nelidského a možná nelegálního testování léků. Je levnější testovat medikamenty na Keňanech, kteří nemají jinou volbu, než vrátit nedodělek na rok a půl zpátky do laborky.

Tessa: "Myslela jsem, že vy špióni víte všechno."
Tim Donohue: "Jenom Bůh ví všechno. Pracuje pro Mossad."

Tessa si nedá říct, ani když je důrazně varována, aby dala od kauzy ruce pryč. Nakonec tedy skončí ve škarpě, znásilněná, zubožená, mrtvá. Od jejího manžela (Ralph Fiennes) se očekává, že uroní potoky slz, třeba navždy odjede z Keni a bude se dál v tichosti starat o své květiny. Justinovi byly totiž kytky vždycky přednější než lidé. Se smrtí milované ženy se v něm ale cosi zlomí. Třeste se zloduchové!

Nepohodlný není akčním thrillerem, i když by na něj v pohodě pasoval slogan "zabili mu manželku, teď za to budou pikat". Hráči v tomto dramatu jsou křehcí, jakmile jim někdo vrazí pár facek, plivou krev a nejsou schopní se bránit. Jak Tessa, tak Justin ale disponují buldočí vytrvalostí. Zakousnou se do své kauzy a přes všechna důrazná varování drží.

Fernando Meirelles (Město bohů) to režíruje "na přeskáčku" a s pomocí umělecky naladěné kamery. Občas se dokonce k některé scéně vrátí, aby upozornil na význam toho, co se právě s příběhem stalo. První hodinku to je doslova bombastické. Pak už to je "jen" zajímavé. A posledních dvacet minut je toho skoro moc.  Kdyby trochu zařádily střihačské nůžky, mohl být Nepohodlný působivější.

Vždyť každému musí být jasné, že v boji s "těmi Zlými" nemá obyčejný Justin skoro žádnou šanci. Tohle je syndrom: zas tu máme film natočený podle knižní předlohy – nějaký fanda by se mohl, nedej bože, naštvat – tak tam radší nacpeme, co stopáž unese. Knihu jsem nečetl, takže protentokrát velím: raději stříhat. Bez toho je Nepohodlný trochu chaotický a hlavní téma (oprávněně zoufalý výkřik "Pomozte Africe!") zastíní přílišné množství efektivních flashbacků.

The Constant Gardener
Německo / USA 2005, 129 minut
režie: Fernando Meirelles