Hudební recenze: Jeff Mills - Blue Potential

V březnu vyšel na francouzském labelu UWe další nepřehlédnutelný počin Jeffa Millse. Jde o záznam koncertu, na kterém zní jeho skladby v podání filharmonického orchestru. Recenzi má pro vás Daho.

Bude to deset let, možná více, kdy bylo spojení klasické hudby a technomusic považováno za naprosto nemožné, maximálně za hudbu vzdálené budoucnosti. Neuplynulo rozhodně tolik let a první takový projekt je na světě. Nestojí za ním nikdo jiný, než praotec technomusic a člověk, jež vlastně techno vymyslel a dal mu asi víc než kdo jiný - ano je to Jeff Mills. Přípravy projektu Blue Potential trvaly dlouhé měsíce a asi i proto je výsledek tak úchvatný.

K realizaci celého konceptu si Jeff Mills vybral Montpellier Philhamonic Orchestra a došlo k ní živě 2. 7. 2005 v Pont du Gard, při dvacátém výročí vzniku organizace UNESCO. Už mnohé originální Millsovy práce inklinují více než dost k vážné hudbě, takže projekt Blue Potential kompozice Jeff Millse přivádí do dokonalosti. Jednotlivé nástroje celého orchestru fungují jako naprosto nedílné a původní součásti jednotlivých kompozic. Hudba zní přesvědčivě a ani náhodou se není třeba obávat nějaké kýčovosti, nebo bezpředmětnosti. Právě naopak! Jedná se o dokonalou vizi a její následnou perfektní realizaci, jíž si Jeff Mills jistě splnil velký sen. Během koncertu nemine vaše sluchovody mimořádný hudební zážitek, vzniknuvší hudebním spojením. Uslyšíte tu hned několik dobře známých kompozic, jako například: Time Machine, Gamma Player, a také famózní interpretaci hymny The Bells, která v tomto podání vyznívá úchvatně. Titul vyšel jak na CDčku, tak na DVD, které pokud si tento projekt chcete užít v jeho plné míře, vřele doporučuji. Hudební a vizuální stránka je zde naprosto neoddělitelná. Sledovat práci všech hudebníků, jejich soulad a koncentraci, je strhující podívaná. Zúčastnění členové orchestu i Jeff Mills vypadají při realizaci suveréně a profesionálně a zároveň se jim dá vyčíst z tváře radost z úspěchu celého projektu.

DVD obsahuje kromě více jak pětaosmdesátiminutového koncertu ještě dokument o vzniku, dále půlhodinové interview s Jeff Millsem a jako bonus jsou přiřazeny nějaké trailery. Projekt má i hlubší význam. Není jen nějakým pokusem, ale do detailu dotaženou realizací propracovaných futuristických vizí. Rozněž je důkazem, pro všechny odpůrce technomusic, že tato hudba není lecjaké bezduché bouchání, ale duchaplné umění v pravém slova smyslu. Je důkazem, že hudba nemá hranice a kombinování různých, zdánlivě neslučitelných světů, může mít skvělé výsledky.
Blue Potential se určitě pevně zapíše do dějin nejen technohudby, ale hudby jako celku a asi i tento smysl celému realizačnímu týmu šlo, tedy i o to, že hudbu je nutno chápat jako celek a ne jen jako úzký, omezený prostor bez kontextu. Blue Potential je nutno chápat i takhle, jinak asi nebude mít původní smysl.

Jeff Mills - Blue Potential
UWe / UWedvd07