Recenze: Samorost2

Floex proplouvá imaginárním vesmírem hudebních nálad a noří se do hlubin galaktických samorostů. To vše aby zachránil uneseného psa na novém CD s flashovou hrou a jejím soundtrackem od Quazi Delict.

Malé zrnko podivuhodného vesmíru

HUDBA: Floex je také polovinou projektu Ema Tomatucha, ale pod hudbu k Samorostu2 se podepsal svým civilním jménem. Hned úvodní tóny první skladby Šnekoun navodí úplně jinou atmosféru, než byste od Tomáše nejspíše čekali. To není vesele rozverná nálada výborného floexího debutu Pocustone. Tohle dokonce na chvíli zní úplně jako etno ambient už neexistujících Wooden Toys – jen to didgeridoo chybí.

Na Samorostu2 převažují zadumané hudební polohy i krásně dusivá elektronika se stejně těžkým jazzovým feelingem. Temně položené tóny piana v Sopouchu jsou pořádně neveselé a vyvolávají klaustrofobické obavy z věcí příštích. A ano, Podzemí, Kapky nebo Budoár jsou opravdu takové smutné „podzemní“ ambienty.

Jenže Tomáš Dvořák je jednou Floex a Floexe nezapře, ani když se pod Samorost2 podepíše jako Tomáš Dvořák! Pokud vám uniknou povědomě znějící tóny v předchozích písničkách, asi málo znáte Pocustone. I tak ale nemůžete přehlédnout, že Planina nebo Samorost Outro II jsou takové drsnější „floexovky“ dokonce i s tím dobře známým klarinetem.

A je to hlavně klarinet, který i v nejtemnějších okamžicích Samorostu2 dokáže připomenout, že ani ty depresivní chvilky nejsou vůbec myšleny vážně. Všechno je to obrovská hudební nadsázka - křehká, hypnotická, vynikající. Album by se možná dalo shrnout do jediné věty typu: Floex dospěl a už si nechce tak okatě hrát. Pravda je ale přesně naopak. Tomáš se akorát vydal do trochu jiného světa, kde zachytil zas trochu jinak inspirativní hudbu.

HRA: CD obsahuje jak třináct samostatně fungujících hudebních tracků, tak flashovou hru Samorost2. Hrdinovi, který vypadá jako vesmírný kamarád Křemílka a Vochomůrky, ukradli zlí emzáci psa. Musíte mu pomoct! Což můžete jedině tak, že kurzorem myši naznačíte, co má dělat. Je to hravé, je to vtipné a dost dobře animované. Svět, který vznikl v hlavě Jakuba Dvorského si zaslouží trochu pozornosti a hodně obdivu. Je to sice jen malé zrnko podivuhodného vesmíru, ale je krásně fantazijní.

PS: Část hry si můžete zahrát online přímo tady.

Hodnocení (hudba): 80%
Hodnocení (hra): 100%