Filmová recenze: Ďábel nosí Pradu

Zatímco čtenářkám by se patřilo sdělit, že tenhle film pojednává o tom, jak moc je "ďábel v Pradu vtělený", čtenáři by se měli připravit na text typu "ďábel nosí podprdu". Pohádková komedie z módního světa totiž patří do kategorie filmů s Pravou blondýnkou a Bridget Jonesovou.

Miranda: "Detaily o vaší neschopnosti mě nezajímají."

Forma je zase jednou lákavější než obsah, ale možná si to ani neuvědomíte. Forma je totiž maximálně atraktivní. Komedie z módního světa o démonické šéfredaktorce prestižního časopisu navíc vychází z toho, že v New Yorku opravdu existuje redakce podobně prestižního módního magazínu jako je filmový Runway a za největším stolem tam sedává podobně démonická šéfredaktorka jakou si zahrála Meryl Streepová.

Jestli už je v důchodu, omluvte prosím mou neznalost zákonitostí módního světa. Nejsem totiž z té stovky mladých, luxusně vyfintěných dívek, které jsou ochotné pro místo sekretářky Mirandy Priestlyové třeba i vraždit. To mám vlastně společné s hlavní hrdinkou Andy (milá Anne Hathawayová). Ona dokonce ani neví, co se šušká po celém městě, a sice že věčně nespokojená a nepříjemná dračice Priestlyová je nesnesitelná fůrie, která by zasloužila baseballovým míčkem a pak i pálkou do hlavy.

Andy je taková "šmoulinka" nebo možná spíš "šmudla". O módní trendy zavadí jenom když se pořádně velkou oklikou dostanou do výprodejové bedny v jejím oblíbeném obchoďáku. Přesto Mirandu zaujme díky své prořízlé puse a díky tomu, že je taková "jiná" než všechny ostatní. Následuje celá řada zjevných a (pro muže) taky méně zjevných vtípků z prostředí módního průmyslu a převážně ženského světa vůbec, takže Ďábel nosí Pradu se celkem svižně rozjede a asi tak hodinu vás nenapadne na adresu tvůrců nic špatného.

Miranda: "Svými otázkami můžete nudit někoho jiného."

Tahle forma moc dobře funguje v Sexu ve městě, kde je navíc podaná s velkou nadsázkou – režisér filmu David Frankel ostatně dělal také několik epizod Sexu. Ale zatímco jeden díl Sexu ve městě trvá sympatickou půlhodinku, Ďábel se roztahuje na necelé dvě šedesátiminutovky. Proto je dost času odhalit, že obsah není tak originální nebo osvěžující jako všechno ostatní.

Andy se do své práce přes počáteční neúspěchy zakousne, po několika kosmetických úpravách se z Popelky stane princezna, začne se jí dařit, začnou se kolem ní točit noví chlapi a jejího přítele logicky zažne štvát, že na něj má stále míň času. Andy přitom přece není nějaká přihlouplá pipinka, dělá to všechno, protože jeden rok pod Mirandinou nadvládou ji bez trablů otevře dveře do jakékoliv redakce. Andy chce mimochodem do novin psát o problémech domovníků - nebo tak něco.

Pohádka. Nic většího a nic menšího. Ďábel nosí Pradu je obyčejná módní bajka, která nakonec nemá dost ostrovtipu na to, aby Sex ve městě nebo, nedej Bože, třeba takové Zoufalé manželky pokořila. Pamatujete si na Podnikavou dívku s Fordem a Grifftovou? Byla zábavnější! Nemluvě o tom, že pointa je dost sporná (Andy se samozřejmě splní sen, ale obětuje kvůli němu vztah – to z ní dělá něco jiného než ubohou kariéristku?), Ďábel nosí Pradu je film málo přesvědčivých zvratů. Má ale jistý glanc a jsem si vědom toho, že se ženám bude zdát zajímavější než většině mužů.

PS: V jedné scéně se mihne top modelka Heidi Klumová a návrhář Valentino Garavani.

Ďábel nosí Pradu má premiéru 26. října 2006.

Devil Wears Prada