Filmová recenze: Iluzionista

Tajemná love story z konce 19. století, ve které Edward Norton bojuje o svou milou Jessicu Biel s aristokracií i samotnou smrtí. V Praze (která hraje Vídeň) se dějí věci!

Eisenheim: "Všechno, co jste viděli, je jen iluze."

Eisenheim (Edward Norton) si jako kluk v rozdrbaných sandálech vyšlapoval po venkovské cestě a narazil na něco tuze zajímavého. Zatímco já většinou potkám leda tak nevoňavý koblížek, Eisenheim uviděl starce. Vysloužilý mág předvedl pár triků, načež zmizel i s obrovským stromem, pod kterým seděl.

Syna řezbáře to natolik ovlivnilo, že se začal učit „kouzlit“. Při jednom takovém kouzlení se seznámil s mladou aristokratkou Sofií (Jessica Biel). Jejich přátelství přerostlo v zakázanou lásku. Sofie byla Eisenheimovi pochopitelně odepřena, tak si sbalil svých pět švestkovic a vyrazil do světa.

Po čase se dostává do Vídně, teď už jako proslulý iluzionista s pořádně hustou bradkou. Na jedno jeho představení dorazí i následník císařského trůnu (Rufus Sewell) se svým doprovodem, včetně své snoubenky baronky z Těšína. Eisenheim okamžitě poznává objekt své nenaplněné touhy a i těm největším romantikům-ignorantům musí být jasné, že jen za pár chvil začne přituhovat jako v ledničce Dědy Mráze.

Iluzionista je fantastickým příběhem lásky, která dokáže svým vlastním osobitým způsobem překonat nejen nepřízeň bohatých a mocných, ale i hranice smrti. Scénář vznikl na základě povídky Stevena Millhausera a natáčel se v Praze i na některých tuzemských zámcích. Vizuální efekty navíc připravila pražská společnost UPP – možná díky tomu imdb.com označuje Iluzionistu jako americko-českou produkci (v tom případě by to byl český film roku).

Eisenheim: „"Zavřeli jste neviného."
Šéf inspektor: "To nemůžete vědět."
Eisenheim: "Ale vy ano."

Hudba Philipa Glasse vás nadchne, protože skvěle navozuje (a podporuje) atmosféru tajemna. Díky stylovému barevnému ladění kamery tvůrcům snadno odpustíte, že si reálie týkající se rakouské monarchie koncem 19. století upravili pro své vlastní potřeby. Portrét Františka Josefa I. je spíš takovým milým zpestřením pro bystré diváky, Eisenheim přece mohl klidne namalovat Schwarzeneggera a příběh by to vůbec nijak neovlivnilo.

Podstatou je zakázaná láska a to, jakým způsobem se milenci rozhodnou všechny zákazy obejít. Výborné herecké výkony přitom povyšují děj nad cokoli obyčejného, co znáte z červené knihovny. Edward Norton a Paul Giamatti (znáte ho z Bokovky, tady hraje policejního šéfa) si mezi sebou vyloženě notují. Rufus Sewell má jako „jednobarevný“ nafoukaný a zhýralý následník mnohem méně příležitostí rozvinout svů herecký um, přesto se mu to docela dobře daří.

Ani Jessica Biel, která je tradičně degradovaná na pouhou ozdobu jinak výhradně mužského filmového světa, nepůsobí v jedné nebo dvou pořádných scénách, které dostala, vůbec špatně. Je tedy škoda toho doslovného konce, který dřív nebo později nutně začnete tušit. Kdyby zůstalo „velké finále‘ jenom naznačeno a zůstalo nedopovězeno, působil by Iluzionista ještě tajemněji.

Iluzionista má premiéru 9. listopadu 2006.

Hodnocení: 70%

The Illusionist