Filmová recenze: Dokonalý trik

Je to, co vidíte, skutečné? Jak je možné, že holubice, která zákonitě musela zemřít rozmáčknuta zaživa v úzké ocelové kleci, vylétá z kouzelníkova rukávu? Byla skutečně přemístěna nějakým kouzlem či trikem, nebo z ní zbyl jen ledabyle poskládaný shluk masa, kostí, peří a krve- a divák tleská, s nadšením obelstěn, zcela jiné holubici?

"Nechcete znát tajemství. Chcete být klamáni."

Robert Angier (Hugh Jackman) a Alfred Borden (Christian Bale). Angier, exhibicionista, užívající si každou sekundu svého představení. Borden, tichý a nadaný, jdoucí až na okraj. Už od prvního setkání spojeni láskou ke způsobům, jak ošálit diváka a dát mu to, co si přeje- zázrak, optický klam, ukázku skutečné magie, dokonalý, neviditelný trik. Stále se předhánějí v přátelském souboji, než jeden z nich udělá vinou své nezkušenosti a přemíry ambicí osudovou chybu, jenž navždy poznamená jejich životy. Jejich rivalita se mění v souboj bez pravidel, okraje ringu lemují ustřelené prsty a zlomeniny, zničující vír boje pohlcuje všechny, kteří stojí v jeho dosahu. Rodiny Angiera a Bordena, mladou asistentku v podání Scarlett Johansson i mentora obou hlavních protagonistů tradičně noblesně a s citem ztvárněného Michaelem Cainem. Kdo zůstává stranou? Nikola Tesla. Muž, který možná stojí za nejúžasnějším trikem- trikem, kterým Borden vyrazil dech nejen Angierovi, ale i celému Londýnu. Angier se vydává za Teslou, aby celé věci přišel na kloub.

Režisér Christopher Nolan (Memento, Batman Begins, Insomnia) si s nadšením desetiletého kluka objevujícího kouzla internetového porna hraje s divákem, klade falešné stopy, vrství časové smyčky a sebejistě, s unikátní zručností, vede napjatého diváka směrem k dramatickému vyvrcholení. Pečlivě vede výtečný herecký ansámbl, ve kterém dominuje charismatická hudební legenda a příležitostný herec David Bowie jako nadaný vynálezce Nikola Tesla- zde se scénář inspiruje skutečným pohnutým osudem Tesly, což mu v mých očích jen přidává na kvalitě. Bowie v několika scénách vdechuje své postavě tolik života, že i přes nadprůměrné herecké výkony zůstávají představitelé hlavních "hrdinů" lehce v pozadí po celý zbytek filmu, možná i díky jejich poměrně ploše načrtnutým charakterům, jenž by si rozhodně zasloužily větší rozvinutí, kterého se jim nedostává – vše je podřízeno komplikované zápletce a hře s divákem.

Vizuální složka filmu si zaslouží pochvalu – kamera Wallyho Pfistera je zvládnuta s velkým citem, každý záběr precizně vymodelovaného Londýna na přelomu 19. a 20. století se plně podřizuje příběhu a zbytečně nezachází do plytké exhibice. Hlavní devízou filmu je jeho atmosféra- temná a hravá zároveň, obepínající diváka a neustále ponechávající na pochybách, co se vlastně ve skutečnosti děje.

A konec? V titulcích hrající píseň Analyse Thoma Yorkea se stává leitmotivem filmu.

Přemýšlejte o něm. Zatleskejte mu. Odejděte v polovině, jestli chcete. Jediné, co vám mohu slíbit je to, že vám v hlavě zůstane viset několik nezodpovězených otázek. A to není v dnešní době popcornových slátanin na jedno použití málo.

V kinech ČR:   04.01.2007

The Prestige
USA / Velká Británie, 2006, 135 min