Technická recenze: Serato Scratch Live

S každou další recenzí řeším stále ten stejný problém, kde začít? A u Serata Scratch Live od firmy Rane (dále jen Serato) to asi nebude výjimka. Není to ovšem proto, že bych nevěděl o čem psát, zde to je přesně naopak, materiálu je tolik, že nevím čím bych začal. Tak asi na začátek pro laiky vysvětlím, co to vlastně Serato je. Znáte Final Scratch? Pokud ano, tak by stačilo říci, Serato je obdoba Final Scratche akorát od jiné firmy, ale tak jednoduché to asi nebude...

RECENZE TECHNIKY VÁM PŘINÁŠÍ PHILIP T.B.C. (philiptbc.com, myspace.com/djphiliptbc) A MAXISTORE (serato.cz). Recenzi provedl PHILIP T.B.C. , techniku zapůjčila prodejna pro dje – Maxistore.

Serato Scratch Live

Zatímco s Final Scratchem jsem setkal spíše u djs hrajících rovné beaty, Serato používají více „zlomení“ djs a pravděpodobně to bude mít svoje opodstatnění. Co to tedy vlastně je? Zjednodušeně řečeno je to software se zvukovou kartou a dvěma „control“ vinyly, který používáte k tak zvanému „digitálnímu“ dj-ingu. V praxi to znamená, že hrajete hudbu z počítače, ale pro ovládání používáte gramofony a dva vinyly, tudíž „feeling“ z mixování je v podstatě stejný jako u klasického hraní z desek. Hned na začátek musím říci, že vše co se dá dělat s klasickou deskou můžete dělat i se Seratem a dokonce máte ještě více možností. Jsou zde tří módy pro přehrávání, „absolut, relative a internal“. V absolutním módu se přehrávaná skladba nachází přesně v tom místě kde ji na desce vidíme, pokud teda vezmeme jehlu a přendáme ji o kousek vedle, přeskočí i hudba do tohoto místa, stejně jako u klasické desky. U tohoto módu v podstatě funguje hraní ze Serata stejně jako když hrajete z klasických desek, s tím rozdílem, že tracky hrajete z počítače. Můžete si samozřejmě vybrat mezi rychlostí hraní mezi 33 RPM a 45 RPM. Samozřejmě i kontrol vinyl se ohraje, což má za následek špatný přenos signálu a poté můžou vzniknout určité komplikace se zvukem či digitálními dropy, ale i na tohle vývojáři z Rane mysleli. Pokud byste si teda třeba desku na začátku škrábli, můžete digitálně nastavit začátek desky kam se vám zlíbí, samozřejmě se tím ale zkracuje možnost délky přehrávání. Není ale nic jednoduššího, než si jednou za čas koupit dva nové kontrol vinyly (pohybují se okolo 250,- za jeden) a problém je vyřešen.

V relativním módu když přendáme jehlu, skladba hraje stále od toho samého místa kde jsme ji zvedli. Zdá se to jako hloupost, ale je to jedna z největších „vychytávek“ Serata. Když nám totiž v relativním módu bude skákat jehla, tak Serato to automaticky dopočítává a mi absolutně nic nepostřehneme a hudba hraje krásně plynule dál. Co to znamená v praxi? Neřešíte špatně postavenej stůl s gramofony, neřešíte vykalený hovádka, který vám strkají do gramců a už vůbec neřešíte jestli vám bude jehla přeskakovat při scratchování či vracečkách, protože to doopravdy funguje skvěle. Musím na rovinu říct, že to můžete „prasit“ jak chcete a i když jehla přeskakuje jako bláznivá, tak vy nic neslyšíte a můžete si hraní skvěle užívat. V relativní módu je také možno používat markery (až 5), což znamená, že si označíte přesně místo, kam chcete aby vám záznam skočil a pak na něj jednoduše pomocí myši či číslic na klávesnici skočit. Funguje to stejně jako když si značíte desky papírovými značkami (určitě už jste to u nějakého hiphopového dj-e viděli), akorát že tady je to jednodušší, přesnější a rychlejší. Já osobně pro hraní používám pouze tenhle mód, protože když máte všechny skladby „omarkrované“ , tak už vás zdržuje jen výběr skladeb, nikoliv hledání prvního beatu či místa odkud chci danou věc hrát. Neuvěřitelně rychlé a praktické.

Poslední mód je „internal“, ze kterého můžete hrát i bez gramofonů a kontrol vinylů, tedy pouze se zvukovou kartou a počítačem. V postatě vše funguje stejně, ale veškeré funkce ovládáte buď pomocí myši nebo klávesových zkratek. Garantuji vám ale, pokud si Serato pořídíte, tenhle mód asi v životě nepoužijete, protože podle mě nemá s dj-ingem moc společného, ale v případě nouze může pomoci. Je to spíše o pouštění (mixování) písniček pomocí určité náhražky gramofonů, ale na to si asi nebudete kupovat software za x tisíc, ale použijete nějaký jiný, levnější či freeverzi volně ke stažení na netu. Co se týče organizace hudebních souborů, tak ta je také vyřešena celkem jednoduše a pochopí to i laik, který nikdy podobný systém nepoužíval. Jednoduše kliknete na tlačítko import, otevře se vám okno s vašimi soubory, vy je přetáhnete do okna Serata a tam už si je zorganizujete, jak je potřeba. Můžete si vytvářet adresářovou strukturu jak se vám zlíbí a prostě si to připravit tak, jak vám to nejvíce vyhovuje. Načítání tracků je také velmi jednoduché, track jednoduše vezmete a přetáhnete nebo použijete klávesovou zkratku a zbytek už za vás dělá Serato. Dokud ale každý track jednou nepřehrajete, nevidíte jeho průběh, což mi ale přijde jako maličkost. Možná je zde nějaká funkce „analize“, já ji ale doteďka nenašel.

Z vlastní zkušenosti musím říci, že je to rychlejší než výměna desek. Na začátku se mi sice stávalo, že jsem si kontrol vinyl po každém tracku sundal a zase nandal, což samozřejmě není potřeba, ale síla zvyku byla silnější. Za chvíli si ale na nový systém zvyknete a je to v pohodě. Co se týče zobrazování průběhu křivky, tak bych uvítal kdyby to bylo trošku větších rozměrů, ale časem stejně člověk zjistí, že je lepší se na to příliš nekoukat a řídit se pouze podle sluchu. Pokud máte tracky naposlouchané, tak není problém a pokud hrajete tracky, které neznáte, tak vám to na orientaci stačí. Navíc je průběh i barevně rozlišen, basy červeně, středy zeleně a výšky modře, takže je to celkem dost přehledné a dobře se podle toho orientuje. Dále se na display zobrazuje BPM, celkový čas, zbývající čas a hlavně pozice desky. Potom je zde dalších několik nastavení, které jsou ale spíše pro odborníky (audio casch, USB audio buffer…), ale po přečtení manuálu je samozřejmě zvládne nastavit každý.

Další důležitou výhodou digitálního dj-ingu je dublování desek. Stačí si pořídit jen jednu kopii, ale v seratu ji samozřejmě můžeme použít na oba dva decky. Výborné pro beat jungling, jelikož ušetříte dost peněz a můžete to zkoušet s každou nahrávkou. Do Serata se dá zapojit i mikrofon a dokonce přímo live nahrávat a hned jak to nahrajete, můžete to použít jakou soubor ke hraní. Zní to divně, ale pokud třeba hrajete s MC, on vám může live něco namluvit a vy to pak můžete použít na scratche apod. Další plus vidím ve fóru na oficiálních stránkách Serata, kde jednak můžete najít spoustu tipů, ale hlavně vám odpovídají lidi přímo z firmy Rane, která má tenhle výrobek na svědomí. Jednou jsem to vyzkoušel a pokud si to dobře pamatuji, tak mi odpověděli snad druhý den a problém byl vyřešen. Co se týče výkonnosti počítače, tak je potřeba mít následující parametry: PC P3-700MHz, Windows XP, 256MB RAM. (Mac G4, OSX 10.2.8)

A jaké má tedy Serato nevýhody? Pokud pominu nekonečnou debatu o digitálním a analogovém zvuku (ano, je to doopravdy celkem rozdíl), tak jsem s ním v podstatě neměl žádné problémy. Nepříjemné je samozřejmě zapojování před hraním, ale i na to si člověk zvykne a za všechny ty ostatní výhody to stojí. Samozřejmě pokud chcete kombinovat hraní z desek a ze Serata, tak to není problém, stačí zapojit o dva kabely více, ale já sám to osobně nedělám, jelikož zde je nejvíc slyšet rozdíl mezi digitálem a analogem. Samozřejmě je potřeba hrát wavy nebo kvalitní „empétrojky“ (doporučuji 320 kbps) a pak nemáte se zvukem žádný problém.

Serato Scratch Live je možné zakoupit za akční cenu 14 149,- v prodejně Maxistore.

Další recenze dále najdete na www.maxistore.cz, www.shadowbox.cz a www.techno.cz. Uvedenou techniku je možné vyzkoušet přímo v prodejně nebo koupit (i na splátky) v Maxistore, Bořivojova 57, Praha.