Hudební recenze: VA - Elemental Summer Essentials

Také už pomalu začínáte přemýšlet, jak to udělat, aby léto trvalo o nějaký ten den déle? Je tu možnost odjet do teplých krajin, ale to je trochu finančně náročné. Pak je tu možnost pořídit si domů solárko, ale to je krapet nepraktické. Anebo si můžete poslechnout novou "letní" kompilaci z dílny českého vydavatelství Elemental Music. Hřeje na ní celkem 12 slunečních paprsků v podobě tracků od našich známých, Funa a Richieho, projektu Uncless anebo Miquela. Rytmy jsou tu převážně houseové, ale nic není tak, jak se na první pohled zdá. Elemental Summer Essentials je prostě plná překvapení.

O labelu Elemental Music jste už slyšet mohli. My jsme vás o něm informovali hned několikrát díky několika newskám a nevšimnout jste si nemohli ani recenze jednoho z předchozích singlů na této značce, skladby "Shinkanzen" projektu Uncless. A pokud se o hudbu zajímáte aktivně, nejspíš vás neminuly jednotlivé desky z dílny tohoto vydavatelství třeba na Beatportu nebo obchodu Juno.co.uk Na svědomí toho mají v Elementalu již požehnaně a proto nebylo nejspíš od věci, dát dohromady kompilační album, kde by se shrnuli nejen starší kousky, ale také zcela nový materiál. Ta deska je na světě, zakoupit si jí můžete ve formátu MP3 a naleznete na ní dvanáct letními tracků s typicky letním feelingem.

Label Elemental Music si klade na srdce být stylově pestrý a při pohledu na tracklist této kompilace se to zajímavými jmény jen hemží. Dyť Uncless, to mohou být breaky i rovné beaty, Miquel je znám svou techno produkcí, Fun zas coby pekař delikátních housek. Přesto, kdybych musel najít jen jediný styl zahrnující celé toto album, jistě by to byl house. A který jiný styl se také k létu nejlépe hodí… Výhodou MP3 releasu v tomto případě je fakt, že nebudete muset při poslechu koukat na obal alba, který by možná mohl někoho pohoršit. Dvě řádně udělaná ňadra sklánějící se nad pláž u moře ale snad výstižněji pro léto nahradit nelze, takže snad i puritáni si tento release užijí. Už s prvním trackem budou mít možnost, kdy je Choice Project vezme do sladkého snu léta v 80. letech. "Sweet Dreams" je plná letní atmosféry, klavíru, oldschoolevého nádechu a hodí se takřka k jakýmkoliv formám relaxace. Mimo spánek samozřejmě. Nutno podotknout, že podobně do pohody hozených songů vznikne každé léto tucet, ale minimálně tenhle zaslouží pozornost, protože pochází z domácího prostředí. Choice Project si pak můžete užít i ve skladbě "Feel It", kde v celkem monotónním tech-houseu zaujme zvuk příčné flétny.

Jakože první skladbu bych doporučil spíše vyznavačům válení se u moře při letní dovolené, následující song "Go Deep" od Funa & Richieho spíše pro aktivnější jedince vyhledávající třeba samotu hor. Název tohoto tracku přesně vystihuje jeho atmosféru, a byť jeho feeling nadále zůstává letní, není už tak rozjuchaný, jako track předešlý. Dvojice Fun & Richie se zde činila nejvíce a tak i následující track je v jejich režii. Zatímco "Go deep" byla věc nová, "Sax Lab" již můžete znát z dřívějška. Já jakmile slyším saxofon v taneční hudbě, nedokážu říct nic špatného a tak hodnocení této skladby bude značně neobjektivní. Nicméně "Sax Lab" má vše, co potřebuje dobrá pecka na parket mít: hutné basy, ráznou taneční rytmiku a skoro až hypnotický nádech. Když už jsme u Funa s Richiem, pod jejich křídli vznikly také další tracky na této kompilaci. Zcela nová "Child Of The Sun" s příjemným vokálem Alenky, houseovým beatem, kterým občas problesknou breaky a kterému na spodku bublá acid a také netuctovou melodií. Další tracky jsou již staršího data: lehce tribalová "Fly", do tranceu hozená skladba "2gether" a krapet smutnější, byť stále dobře šlapající "Got To The Movin´".

Fun a Richie

Miquela si nejvíce pamatuju díky jeho tracku "Browser" vydaném na jedné Orbithově kompilaci pro XMAG. To byla vydařená techno jízda, monotónní a tvrdá. Jeho současná hudební poloha je stále do techna, i když ne už úplně tvrdě. Z jeho songu "Don´tU Wanna Party" je taktéž cítit letní groove. Projekt Pruda (těžko říct zda se inspiroval názvem projektu Erica Prydze, či má ono pojmenování jiné poselství) se představuje se svojí skladbou "Fever", která nabízí "pouze" průměrnou klubovou jízdu, kterou spolehlivě předčí jiné tracky na tomto výběru. Osobně jsem se nejvíc těšil na track "Someday" od Uncless, jejichž "Shinkanzen" mě baví dodnes. A musím říct, že trefa do černého. Po záplavě rovných beatů byl tento atmosférický drum´n´bass pořádnou vzpruhou pro mé sluchovody a určitě je to také jeden z důvodů, proč jsem v začátku této recenze tvrdil, že je tato kompilace plná překvapení. Podobně překvapujícím je pak i skladba uzavírající celé toto album, "Ownway" od projektu Real Transported Man. Líné breaky blížící se ke stylům blízkým hip-hopu, cool atmoška, prostě parádní zakončení.

Jestli někdy budete číst PRko o tom, že labelu Elemental Music jde hlavně o kvalitu, než o hudební styly, bla bla bla…, pak určitě věřte. Sám jsem byl překvapen, kolik zajímavé muziky lze vymáčknout z "letní kompilace", která už svým označením (a možná trochu i obalem) evokuje spíše opak.

Hodnocení: 90%
V létě si nějaké ta procenta klidně přidejte, přeci jen při deseti stupních nad nulou to trochu naštve…!

ELEMENTAL SUMMER ESSENTIALS