Hudební recenze: Extrawelt - Schöne Neue Extrawelt

Těžko byste hledali lepší hudební vypravěče, než kterým je dvoučlenný projekt  Extrawelt z německého Hamburku. Jejich výtvory jsou temné, melancholické, povznášející a zároveň tak neskutečně energické. Tito pánové od labelů Cocoon a Traum vydali před nedávnem své nové album "Schöne Neue Extrawelt" a já jsem se nemohl dočkat, až do tohoto krásného nového extra světa vstoupím.

Arne Schaffhausen & Wayan Raabe netvoří jen Extrawelt, nýbrž také projekty Midi Miliz, Spirallianz nebo The Delta, kterým se však již nějaký ten čas nevěnují. Důvodem je volba odlišné hudební cesty, než kterou šli v začátcích své produkce. Jako Midi Miliz nebo Spirallianz byli Arne a Wayan věrní zejména žánrům techno a trance, které neváhali zkombinovat s ambientem nebo breakbeatem a výsledný zvuk byl často výrazně "technoidní". Živel s názvem minimal, řádící od roku 2004 všude po světě a zejména po střední Evropě, se dotknul i Extrawelt, ale ne natolik, aby změnil jejich hudební cítění a podobu od základů. Naopak, i v rámci nového alba lze zaslechnout skladby inspirované starší produkcí od alter ago Midi Miliz. Ambient, breakbeat, minimal, to všechno vždy Extrawelt zajímalo a nejinak je tomu i na tomto albu.

Do světa tuto dvojici poslal singl "Soopertrack", resp. "Zu Fuss", který vyšel v červnu 2005 na značce Border Community Jamese Holdena. Následně se upsali značkám Traum a Cocoon, v jejichž zastoupení brázdí všechny možné kluby světa. V říjnu t. r. právě na Cocoon vydali album, pro jehož pojmenování nemuseli chodit daleko; k názvu projektu stačila přidat dvě přídavná jména a album "Schöne Neue Extrawelt" bylo na světě.

Zvukově velice kompaktní album otevírá skladba "One Tree Hill" a postarala se o úvod jak se patří. Dlouhé ambientní mystické intro vyplňuje úvodní dvě minuty a i když kopáky se po jejich uplynutí přeci jen ozvou, stále slyšíte pouhý úvod tohoto tracku; hlavní náboj skladby na Vás zaútočí totiž až po pěti minutách. Je to nádherná pohádka; po jejím poslechu budete o to více naplněni očekáváním, co uslyšíte dál.

Druhá v pořadí a tak trochu Babiczovská "Dark Side Of My Room" je krásná deep a zároveň melodická skladba, která patří k mým oblíbenějším na tomto albu. Motivů zde nehledejte mnoho, pro vytvoření uchvacující atmosféry stačí jen jeden hlavní a spousta dalších zefektovaných zvuků.

Z dalších skladeb bych zcela určitě vypíchl "Messy Machinery", což je jednoznačně track s velkým hitovým potenciálem. Tato skladba, s pro Extrawelt typickým zvukem simulujícím velké prostory, zvedne velký počet rukou nad hlavu a doufejme, že někdy i u nás v podání přímo od autorů. Perfektně zapadá do současného berlínského zvuku a tak se nedivte, pokud ji uslyšíte od Richieho Hawtina nebo Svena Vätha.

Oproti Messy Machinery je kontrastem experimentální skladba "Must Attack", která stojí na zlámaných beatech a industriálních zvucích. Podobného charakteru s nezbedným beatem, vibrujícími basy a mnohonásobnými echo plochami je i "Added Planet".

Mezi další nejtypičtěji minimalistické skladby patří "Wippsteert", "Daten Raten" nebo "Lost in Willaura", avšak nečekejte žádné "rychlokvašky" jen kvůli tomu, že je tento žánr v módě. Celé album je tou nejlepší reklamou na plnohodnotnou elektroniku jak se patří a slabých míst byste hledali marně.

Hodnocení: 95%

Info:

Název: Extrawelt - Schöne Neue Extrawelt