Filmová recenze: Jak se zbavit přátel a zůstat úplně sám

Vánoce jsou pryč, takže všichni zase hezky vstaňme od pohádek v telce a posaďme se do kin. Co také jiného. Naštěstí se hned od Nového roku začne hrát britská komedie překypující hvězdami a hvězdičkami, která, a to je nejdůležitější, se opravdu dá považovat za komedii kvalitní. Minimálně v tom temném sále nemusíme sedět aspoň úplně potmě.

Není to tak dávno, co bylo v kinech aktuální novinářské prostředí díky snímku Ďábel nosí Pradu. Nutno však podotknout, že se celkem jednostranně zaměřovala pozornost na ženy, přeci jen příběh o čerstvé absolventce prestižní školy, která nakráčí do módního království v podobě časopisu Runway a dostane se na pozici asistentky nejmocnější ženy módního průmyslu, mužské osazenstvo zase tak neočaruje. A přehlídka modelů od světových návrhářských značek také nebývá tím pravým tahákem pro majitele penisu. Nyní nastupuje docela neutrální záležitost.

Hlavním hrdinou Jak se zbavit přátel a zůstat úplně sám je sice chlap, ale neznamená to ihned zaměření na maskulinní diváky. Sidney Young (Simon Pegg) nemá na starosti sportovní rubriku, příležitostně nepíše články o továrnách na pivo, ani nerecenzuje aktuální bouráky. Pracuje v Londýně pro malý bulvární plátek, jehož cílem se stalo zesměšňování celebrit toužících po slávě. Sidney si zakládá na svém tvrdém satirickém stylu, ale vlastně tak píše především proto, že si sám přeje mezi smetánku patřit. Nečekaně se ke svému snu dostane zase o něco blíž, když dostane nabídku spolupráce od šéfredaktora prestižního newyorského časopisu. Rebelující pisálek po této možnosti samozřejmě skočí.

A tak se začíná seznamovat se způsobem psaní v profesionálním periodiku, který ho však zklame. Nejsou to jen ty očekávané párty a rozhovory s filmovými hvězdami, ale seriózní práce. Do prostředí celebrit se však také dostane, díky čemuž může být okouzlen krásou mladé herečky Sophie Maes (Megan Fox, aneb kdo by nebyl okouzlen). Malý slizounek Sidney se svým smyslem pro humor moc úspěšný není, a tak se spíš potácí od jednoho trapasu k druhému. Jedinou skutečnou kámoškou najde ve spolupracovnici Alison (Kirsten Dunst), která Sidneymu dá hned několik dobrých rad. A možná nezůstane jen u nich.

Jak se zbavit přátel a zůstat úplně sám ve své první polovině solidně zaměstnává divákovu pozornost. Je tu hned několik vedlejších dějových linek, které probíhají okolo hlavní postavy, fórky obstojně pobaví, ačkoliv se pointy dají leckdy odhadnout dlouho dopředu, a neustále je co sledovat. Objevuje se spousta známých tváří v drobných cameo rolích, takže během úvodních minut si na své přijdou například fanoušci IT Crowd, když si tu svůj štěk odbude jak Katherine Parkinson, tak Chris O'Dowd.

Pro znalé jsou dále připraveny odkazy na celou řadu filmů. Jde samozřejmě jen o drobné vtípky, u nichž se sice nebudete řezat natolik, abyste si učůrli do spodního prádla, ale když nějaké pomrknutí rozpoznáte, zvýší to sympatie k celému snímku. Pokaždé přeci potěší, když něco správně odhalíte. Navíc se tu i očividně rýpe do samotného zábavního a mediálního průmyslu, což jsou další plusové body. Dělat si srandu sám ze sebe není zase tak běžné.

Do běžného a předvídatelného kroku se bohužel pustí druhá půlka, která se z komediálního pokojíku přesídlí do romantického koutku. Nedá se kriticky sestřelit, na to je veskrze dobře zvládnutá. Vztahy mezi postavami jsou ospravedlněné a ono uvědomění si, že k sobě patří (to se snad nedá považovat za spoiler), proběhne v poklidu a neurazí. Bohužel se touto linií zasekne dynamické úvodní tempo a začne být jasné, že kdyby se pár minut vystřihlo, ničemu by to nevadilo. Situace jsou totiž celkem obyčejné a opravdu kvalitních frků není moc, takže by drobný sestřih neuškodil. Beztak každý ví, co se stane, tak proč to trochu neurychlit.

Je pravdou, že Jak se zbavit přátel a zůstat úplně sám udržují vynikající herci. Simon Pegg v sobě má stále dostatek elánu, Kirsten Dunst talentu, Megan Fox krásy a Jeff Bridges charismatu. Díky nim drží celá taškařice pohromadě a slabší místa neznamenají propad do hlubin študákovi duše. Jako novoroční zábava tahle komedie zkrátka funguje.

Hodnocení: 70%

Jak se zbavit přátel a zůstat úplně sám
Česká premiéra: 1. ledna 2009