Filmová recenze: Zack a Miri točí porno

Film, v jehož názvu figuruje porno, si dělá reklamu vlastně sám. Trkne to do očí každého, ale už není tak na ráně jméno režiséra Kevina Smitha. A právě to je v případě Zacka a Miri nejpodstatnější. Platí totiž za záruku, že daná komedie nebude laciným příspěvkem do portfolia prcičkovských snímků, nýbrž kouskem s osobitým náhledem na svět.

Díla Kevina Smitha mají dost společných prvků s běžnými artovými filmy. Velmi nízký rozpočet (svůj debut Mladé muže za pultem natočil dokonce jen za 27 000 dolarů), výpravu, která se klidně smrskne do jedné budovy, nebo velmi dlouhé promluvy ústředních postav. Jenže zatímco v umělečtějších kouscích hrdinou dvě hodiny cloumá deprese, protože ztratil milovaný kapesník, patriot z New Jersey nechává své oblíbence klábosit o Star Wars, sexu a všem dalším, co je pro mladou generaci příznačné. Funguje to perfektně. S Tátou na plný úvazek trochu odbočil, ale pokračováním Clerks zase najel na klasickou řachandu s kupou hlášek. A teď tu máme Zacka a Miri.

Zack Brown (Seth Rogen) a Miri Linky (Elizabeth Banks) jsou dlouholetí kámoši a spolubydlící, kteří věčně přežívají bez peněz. Docela jim to vyhovuje, ale jen do doby, než jim nezbude na zaplacení účtů a začne jim hrozit vyhazov z bytu. Nápad, jak se z finančního problému vyhrabat, dostane Zack během jedné pivní seance – natočí amatérské porno. Kupodivu se idea uchytí a postupně dvojka sežene vše potřebné od herců po kameramana a kostýmy. Jediný zádrhel přijde v okamžiku, kdy má scénu Zack s Miri. Dost možná by totiž oba chtěli svůj vztah posunout na další level.

Základní schéma snímku Zack a Miri točí porno je naprosto běžná romance, do kterých se dá i velmi často narazit, když jdete po ulici. Lehce klišovitá, dopředu odhadnutelná, tuctová, ale přesto naprosto věrohodná romance. K hlavnímu prozření ústřední dvojky akorát dochází za atypických okolností. Nevyplatí se tedy kvůli příběhu hýkat nadšením, navíc když použití lechtivých snímků tak trochu zavání laciným konstruktem, jak nalákat diváky a snadno nakrknout puritánskou Ameriku.

Toto je ale relevantní informace pouze pro diváky, co neznají Kevina Smitha, jelikož tenhle vousáč často plodí romance v jádru obyčejné, ale jedinečné způsobem podání. Často se v nich "fuckuje", jejich katarze bývá leckdy velmi bizarní, ale když se nad nimi člověk zamyslí, skrývají vlastně ohromné pravdy. Zack a Miri se k této společnosti připojuje. Vulgarity tady létají po desítkách, přičemž většina i obstojně pobaví, a ve vztahové problematice si každý, kdo celý život neudržuje celibát, také najde svoje. Zkrátka klasický a oblíbený Smith. Jen škoda, že ubral na údernosti vyústění. Nekoná se nic šokujícího, pouze tradiční závěr. Možná se k němu uchýlil, protože by rád uspokojil více lidí než jen zapřísáhlé fanoušky, každopádně Hledám Amy 2 se zkrátka nekoná.

Ačkoliv uzavřel kapitolu Jaye a tichýho Boba, pořád do rolí obsazuje svoje kámoše a známé. V Zackovi a Miri hrají například Jennifer Schwalbach Smith, Jeff Anderson nebo klasik Jason Mewes, jehož hlášky opětovně vítězí nad zbytkem. Skoro je to až divné, jak k tomu, abyste se cítili příjemně, stačí sledovat partičku, která se kolem Smitha pohybuje. Situace by se dala přirovnat k přátelům. I ti vás můžou občas naštvat, ale ve výsledku s nimi jste rádi. V téhle romantické komedii se najde několik trapných a nefunkčních fórků, přesto se na ni pořád dívá lépe než na většinu současné filmové produkce.

Ani nemá cenu něco podrobnějšího dodávat k ústřednímu páru, protože ti jsou na svých postech prostě fajn. Ona profláknutá vztahová chemie mezi roztomilou kráskou a zábavným buranem funguje, takže minimálně jejich kousky by mohli mainstreamového diváka uspokojit. Neznalí po této zkušenosti třeba chmátnou i po kultovních "smithovkách". A znalí? Ti sem ani nedočetli a sedí v kině.

;

Hodnocení: 70%

Zack a Miri točí porno