Hudební recenze: Manuel Tur - 0201

Manuel má podle jedné rozšířené fámy studio ve své ložnici, takže většina recenzentů neodolala poukázat na fakt, že uvolněnost a poloha alba nemohla vzniknout nikde jinde než právě tam. A neodolám ani já.

Hluboce se musím uklonit před Jamie Odellem (aka Jimpster) a Tomem Robertsem, kteří před více jak deseti lety založili label Freerange. Díky jejich kvalitnímu vydavatelskému citu se z Freerange stal jeden ze zásadních labelů posledních let. Bez přehánění. Vychází zde velké množství různě zabarvených housových singlů: hypnoticky přitažlivých i euforicky nabitých. A také alba. Nyní aktuálně debut Manuela Tura nazvaný 0201.

Manuel Tur je mladý německý producent, který pochází z Essenu. Stejnou poklonu, jakou jsem vystřihnul v prvním odstavci majitelům Freerange, hodlám nyní adresovat i jemu. Na svůj mladý věk (těsně nad dvacet) už toho dokázal docela dost: singly vydal na Agave, SoSound, Bits Music, založil si vlastní label Smokestack Recordings, remixoval Jazzanovu nebo Nicka Holdera, byl nominován v několika kategoriích na Beatport Music Awards atd. atd. A to nejdůležitější: zakotvil u Freerange a vydal zde své první album.

Nutno napsat, že se jedná o výborné album. Náladou a stylem nejlépe popsatelné jako: Charles Webster skládá hudbu s Etiennem De Crecym a Ianem Pooleym. Kdyby se teoreticky protnuly hudební vesmíry těchto tří producentů, mohl by výsledek být hodně podobný. Manuel sám neskrývá inspiraci ve skladbách Sebastiena Legera nebo Swag. Jistě, hudebně zde můžete najít mnoho vlivů i stylů. Úžasně propojených do dech beroucích kompozic.

Manuel má podle jedné rozšířené fámy studio ve své ložnici, takže většina recenzentů neodolala poukázat na fakt, že uvolněnost a poloha alba nemohla vzniknout nikde jinde než právě tam. A neodolám ani já. Ať je to o studiu pravda nebo ne, ložnice je ideální na poslech 0201. A když ne ložnice, tak rozhodně nějaké klidné místo. Nemá smysl ládovat si desku do mp3 přehrávače a chodit po ulici. Tam se síla alba vytrácí v chaosu a nesoustředěnosti. Což jí ubližuje.

Album 0201 není primárně určeno pro taneční parkety. Jedná se o zvláštní mix převážně downtempo nálad s několika uptempo housovými skladbami. Několik skladeb vás bezpochyby nakopne, např. Radical s dunícími beaty a do výšin stoupající melodií, nicméně celé album je spíše "deep". Manuel občas zabrousí do broken beatového (Such A Dream) i ambientního světa (Fade Away), navštíví francouzský sound plný přefiltrovaných zvuků a opakovaných samplů (Shady Tree), aby vzápětí přeskočil oceán a lehce se dotknul i oduševnělejší polohy severoamerické deep house  music. K tomu všemu ještě vokály Marka ´Blakkat´ Bella ("Golden Complexion"), Alexandera Easta ("Will Be Mine") a Lariassy Kapp (Stay). Lahoda.

Nestává se často, aby většina hudebních časopisů dala shodně nějakému albu stoprocentní ohodnocení. V tomto případě se tak stalo. A zaslouženě. Po jarní výborné desce Crash od Miltona Jacksona se 0201 stává dalším pozitivním zářezem na pažbě labelu Freerange.

Hodnocení: 90 %