Hudební recenze: AstroNivo - Instrumental Value

Izraelská taneční scéna je nepřehlédnutelná a do našeho podvědomí se dostala zejména díky psytranceovým či progressive tranceovým projektům. V Izraeli však umějí i minimal. A právě ten, ve spojení se špetkou tranceu, umějí AstroNivo. Dvojice Izraelců, která se se svým debutovým albem Instrumental Value objevila v v katalogu českého labelu Tribal Vision. Jaká je, se dočtete v recenzi od Romana a Myclicka.

-roman-

Guy Astronago a Niv Konforty nejsou pro strůjce labelu Tribal Vision, DJe Slatera, žádnými neznámými jmény. Však spolu spolupracovali třeba na remixu skladby projektu Jaia. Slovo dalo určitě slovo a debutové album dvou sympatických Izraelců vychází právě v katalogu tuzemské značky. Vždyť se i hudebně do něj náramně hodí. Izraelská scéna dala světu především psytrance a jeho jedinečnou hypnotickou atmosféru. Astronivo svůj původ rozhodně nezapřeli a i když deska Instrumental Value o psytranceu zdaleka není, určité prvky na ní lze vycítit. Především je to cítit z práce s jednotlivými zvuky a pasážemi. Ty se často ve skladbách opakují od začátku do konce bez větších přestávek a jako celek zní právem hypnoticky. Do toho navíc výrazná basová linka a valivý beat. Je to muzika hlavně do klubů určená a pro domácí poslech je to občas trochu monotónní nuda. Když jsem tohle album zkusil poslouchat při nějaké činnosti, výsledný pocit z něj jsem měl mnohem lepší. Na soustředěný poslech ale toto album příliš pestrosti nenabízí. Všechny tracky se pohybují někde mezi  minimal progressive housem a minimal progressive trancem a to, že pár tracků má trochu hovorovější atmosféru a jeden track je spíše deep progressive celou situaci nezachrání.  Chybí mi na této desce řádný kus života, monotónní syntetika v takovémto balení není bohužel na častý poslech.

Když nastal boom minimalu u nás, tenhle druh hudby sem si v podstatě užíval, ale zároveň musím dodat, že opravdu jen velmi krátkou dobu. Není to žánr, který by měl co nabídnout dlouhodobě, rychle se vyčerpává. A i když v mnoha případech zní následující verdikt jako pochvala, v tomto až tolik ne: Astronivo jsou ve svém žánru až příliš dobří.

Hodnocení: 40%

Přestože Izrael potažmo Tel Aviv jsou ještě stále pro každého psytrance poutníka místy, která alespoň jednou za život musí navštívit, už pár let se v tamních laboratořích vyvíjí také jiné hudební lektvary. I když... Už jenom to, že se Guy Astrogano a Niv Konforty v tomhle městě nakrátko potkali, bohatě postačilo, aby tímhle stylem s vražednou rychlostí, z níž se vám hlava tak snadno roztočí, stačili načichnout. Přestože jejich styl aktuálně balancuje na té tolik vratké hranici progressive house / progressive trance, ten nános psychedelie ze svých rukou prostě smýt nedokážou. Spolupráce s naší velmi aktivní domácí značkou Tribal Vision započala už předloni a debutové album tak bylo zcela logickým vyústěním.

Jaké je? Mám takový pocit, že pokud byste si se mnou dali menší test, prohráli byste na celé čáře! Vaším úkolem by bylo pustit si třikrát hezky od začátku do konce zmíněné album (jako jsem to udělal já) a já bych vám pak z téhle desítky vybral libovolnou skladbu. A je to tady! Nejenom, že si nevzpomenete na její název... Vždyť, co je na Sexually Compulsive tak sexuálně nutkavé? Možná jen nejsem od přírody dostatečným AstroNivosexuálem, ale to vůbec nevadí, zkusíme to jinak. Garantuji vám, že mi nebudete ani schopni označit, zda daný track patří do první poloviny či druhé poloviny tohoto alba. Jednoduše jsou si jeho střípky až příliš podobné a vodítkem pro vás nemůže být ani jejich délka. Bez výjimky se pohybuje mezi sedmi a osmi minutami - samozřejmě proto, aby se v setu co nejlépe tyhle tracky míchaly se svými sousedy.

A to je právě ono! Přestože má těch deset skladeb přepychový zvuk a určitě si na ně v setech vašich oblíbených DJs zatancujete, od dlouhohrající desky očekávám úplně něco jiného – příběh! Proč ne na začátek alespoň nějaké zasněné intro a na závěr rozlučku, na níž budete dlouho vzpomínat a tolik se třást na pokračování?! Vždyť tohle zní pouze jako soubor tří EPček, která byla vyrobena bratru za týden a raději s nimi honem ven, protože muzika tak strašně rychle stárne... Vím, že stylově je to tak trochu mimo mísu, ale vzpomeňme jen na debutové album Tripomatic Fairytales 2001 od Jam & Spoon a vlastně i Tripomatic Fairytales 2002, které se k překvapení všech na trhu objevilo tentýž měsíc! To bylo panečku roztodivných příběhů, to bylo panečku experimentování se zvukem a s náladami a minulost se tu tak bez pocitu studu střetávala s budoucností – opravdová revoluce. Také se divím, že oba mladí pánové nešli ještě dál a díky tomu, že jednotlivé tracky mají i stejné BPM, neumíchali z nich rovnou celý set bez přestávky, tak jako to kdysi udělal Paul van Dyk na desce Seven Ways.

Takže když to shrneme - pro tanečníky rozhodně, pro domácí použití nikoliv. Tohle je vážně jedním uchem dovnitř a tím druhým ven a Instrumental Value bohužel jen tím albem do nohou!

Hodnocení 39%

Astronivo – Instrumental Value