RECENZE

 

Hudební recenze: Bad Mojo - Late Introduction EP

Čtvrt roku už dávají na Slovensku šanci talentům ze střední a východní Evropy... Talentům, kteří si čichli ke stylům elektro, acid, fidget house nebo dubstep a s nosíkem k nim přilepeným si nad dokončenou skladbou kladou zásadní otázku: “Je pro mě důležitější dostat zaplaceno za drahocenný čas, který jsem nad ní strávil a nebo je lepší, aby se okamžitě dostala mezi lidi?!“ Ano, vítejte u Splash Recordings! Další z internetových vydavatelství, odkud se sosá zdarma, je na světě... A jak tedy zní třetí “Splašky?“ :) Voní hezky, vytryskly ze zřídla s názvem Bad Mojo v Bratislavě, avšak čtyři spodní vody přispěly z nedalekých Čech.

 
Snad jedině stroj času by byl v případě vaší touhy navrátit se pár desítek let v čase nazpět vhodnější. Předpokládám ale, že tuto drobnost doma nevlastníte. Potom vám doporučuji EP slovenského producenta Bad Mojo nazvané Late Introduction. Obzvlášť titulní track "Piano Tune" je velmi věrnou vstupenkou do muzea elektronické hudby 90. let. To, že nejde o skutečně 90. léta poznáte snad jedině z toho, že tohle EP nevyšlo na CD, ale v digitální podobě. Jak už název skladby samotné napovídá, jejím hlavním hudebním motivem je piano. Je lehce přefiltrované, nicméně s ohledem na klubový sound s typickými "hands-up" prvky jistě budete souhlasit, že klasické křídlo by v tomto songu takový dojem neudělalo. Tahle skladba je přesně stavěná na probuzení bloumajících tanečníků, kteří v půl šesté ráno potřebují nějakou energii do žil. "Fidget Ladies" je jakási "B-strana" tohoto EP a trošku mi pro toto označení nahrává i svou kvalitou. Za skladbou "Piano Tune" totiž lehce pokulhává. Název skladby odkazuje na hudební subžánr housu, který se nazývá fidget house a údajně s ním má co dočinění Jesse Rose. Leč nemějte výčitky, že příliš nerozumíte tomu, proč vůbec nějaký fidget house vznikl. Ani já příliš nepobírám ty styčné rozdíly od docela obyčejné house music, které jsou uvedeny v popisu tohoto "divného" žánru.
 

Ať už je "Fidget Ladies" věrným zástupcem této minoritní hudební škatulky nebo nikoliv, jde v podstatě o klasický house, akorát bez nosného tahouna v podobě piáno motivu ve výše zmíněném tracku. Jednoduše jako B-strana dobrý. Co dělá z tohoto EP o stupínek lepší hudební dílo, jsou remixy. A to ani nejde o nějaké všem dobře známá a provařená jména. Všichni zástupci jsou z Česka a člověk jen žasné, kolik nadějných producentů tu máme. Nicméně Pražáka Felixe! budete znát všichni. Ten si s trackem "Piano Tune" pohrál po svém a při zachovaném melodickém motivu dodal skladbě oldschoolový techno háv. Věřte, že to funguje a všem dosud nepřesvědčeným by se tohle EP mohlo definitivně zalíbit. Byť je tento remix prošpikován odkazy na léta minulá, stojí si při dnešku velmi důstojně. Se stejným trackem si pohrál také producent Mickey The Kid z Brna. Otázka za deset tisíc zní: mollová melodie, masivní spodek... no co jiného, než electro sound to může být. V trojici verzí je tato na slušivém druhém místě za Felixovým! remixem, i když s originálem je tato verze velmi blízká. Ovšem právě ta electro nálada mi šmakuje o trochu více. S "Fidget Ladies" si dal práci taktéž Brňák Cuffia a výsledek je velmi zajímavý.
 

Byť v originálu příliš melodických prvků není, Cuffia je našel, dal jim zelenou a výsledek je více než pohodový. Celkově zní tenhle remix docela deep a opět by mohl nalákat k poslechu i ty, kteří už jedním okem a uchem koukali do jiného virtuálního hudebního regálu. Poslední remix má na svědomí producent Dirty Little Toaster a byť vám poslech této verze nezabere více jak tři minuty, zanechá ve vás stopu. Možná bych si basovou linku dokázal představit ještě hutnější, ale i tak jde o slušný dubstepový závěr, který originál tracku zadupal do země. Zvukově zajímavý song v líném houpavém rytmu by mohl vyjít klidně i samostatně a je zpestřením na tomto singlu. Late Introduction EP není žádnou dělovou ranou do hudebního světa. Poslouchá se však dobře a s ohledem na relativně skromné délky jednotlivých tracků nemá šanci začít nudit.

Hodnocení: 75%

roman
 

Patrně jen na Apríla by u Splash Recordings mohli vydat skladbu Piano Tune, která by obsahovala všechno všecičko, vyjma toho překrásného a obrovského nástroje. :) Mocný pianový riff, který opět jen potvrzuje ten notoricky známý fakt o té jednoduchosti, vám vtrhne okamžitě do uší, zaprášený devadesátkový bicí kolovrátek k tomu začne příst stále stejnou písničku, jenže... Zvuk je mnohem čistší než tehdy, divoce vystřeluje do obou stran, všechno je to více nadlehčenější a nadýchanější a energické pobídky obstarává až umělecky pokroucený ženský vokál s přepychovým množstvím šumících efektů. Věřte nebo ne, ono to stačí a ono to také funguje! Pokud tuhle pecku nezazdí sound system v klubu, pak si na ni ještě při odchodu z párty vzpomenete – opravdu výrazná a svěží věc! “Come on boy!“ do následujícího kousku tak lascivně s přimhouřeným očičkem nesmělého jinocha pozve jedna z Fidget Ladies. A že nevíte, co to ten fidget house vlastně je?! Pak vám ho Jesse Rose a Switch dostatečně nepředvedli a Bad Mojo, aby vás teď doučoval. Ty škatulky... Ale klídek, pořád je to house - jen je takový víc zacuchaný, zašmodrchaný, vrčí všemi barvami a ještě mu vůbec není zatěžko se občas rozlámat na cimpr campr. Tady překvapí i umně rozsekaná skáčková siréna, gradace jsou přímo učebnicové a pokud vám mozek ještě nevyskočil z hlavy, ty neotřelé postupy zajisté oceníte.
 

Ačkoliv se pražský Felix! na producentském políčku teprve rozhlíží, za svůj remix se stydět nemusí. Je sice zvukově zastřenější a on spíše uhlazoval než čepýřil, ale rozhodně nabídl zajímavý pohled na věc. Ještě více se naopak rozvášnil brněnský Mickey The Kid a tohle už má ke zvukovému teroru velmi blízko – jakpak se na to asi tancuje? :) Ještě, že nám vtipné tikání hodin dá čas na hluboké nadechnutí... Nejuvolněnější remix nabídl a za úplně jiný konec provazu ve stejném městě zatáhl DJ Cuffia a optimismus z jeho vyloženě letního dílka prýští na všechny strany. S parádní prácí s vokály, které narouboval na vlastní základy, má ode mě zlatou medaili za velmi odvážný přístup k originálním stopám - škoda jen, že se nerozmachoval déle. To však platí i u dubstepové variace projektu Dirty Little Toaster. Také velmi zdařilá a osobitá práce, které by ta extended verze prostě slušela. Jedno je jisté - o těchto pěti jménech ještě hodně uslyšíme a nejen proto, že jsou jejich produkty tolik hlasité a z parketu vás málem spláchnou... Příjemné osvěžení zo Slovenska!

Hodnocení: 75%

myclick


interpret/album: Bad Mojo/Late Introduction EP
label: Splash Recordings
URL: www.splash.sk, www.myspace.com/mojoisbad
styl: elektro, acid, fidget house, dubstep


Bad Mojo - Late Introduction EP by Splash Recordings
 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016