Hudební recenze: I:Cube - "M" Megamix

Nicolas Chaix chce především bavit posluchače. Ale také vrátit dnešní elektronické hudbě spontaneitu a jistou dávku naivity, kterou měla ve svých počátcích.

Francouzský producent Nicolas Chaix aka I:Cube nedávno rozvířil debatu o smyslu vydávání elektronických tanečních alb. Prohlásil, že již nevidí žádný důvod tvořit alba obsahující jen několik málo skladeb, každou o délce osmi-deseti minut. Prý momentálně nezná nikoho, kdo by si doma pustil z každé skladby víc než dvě minuty. Proto teď hodlá vydávat desky, které budou spíše připomínat klasický mixtape. Hlavní cíle? Především bavit posluchače. A také vrátit dnešní elektronické hudbě spontaneitu a jistou dávku naivity, kterou měla ve svých počátcích. Jeho nové autorské album se proto nese přesně v tomto duchu: vybral 24 skladeb, vytvořil z nich jednu celistvou hmotu a nazval ji "M" Megamix.

Po producentské stránce toho má Nicolas na kontě už opravdu mnoho. Byl jednou z hlavních postav při formování house scény ve Francii devadesátých let, takzvané "francouzské první vlny", která dobyla svět (např. Daft Punk, Alex Gopher, Etienne De Crecy). Svůj první singl vydal v roce 1996 (Disco Cubizm) a první autorské album o rok později - celkem už jich vypustil do světa pět. Uznání ovšem nesklízí jen za vlastní sólovou produkci, ale také za projekt  Chateau Flight, na kterém spolupracuje s Gilberten Cohenem, vlastníkem labelu Versatile.

Když jsem se o desce "M" Megamix poprvé doslechl a přečetl si "mixtape, 24 skladeb, 55 minut", pomyslel jsem si, že takto pojaté album bude asi velmi energické, živočišné, člověk si prostě nevydechne. Ale kdepak. Přestože je Megamix nabitý různými samply, zvuky, vokály, I:Cube nemá rozhodně za cíl přehltit nás k prasknutí. Nehodlá nás ani nutit zběsile zachytávat tu jednu, tu druhou zvukovou linii. Vše je pečlivě vybráno, sestaveno, každý tón je vyměřen na milimetry, každá skladba odpočítána na setiny sekundy. V podstatě se snad ani nejedná o mix v klasickém slova smyslu; i když zde najdete přes dvacet skladeb, každou v průměru kolem dvou minut, je znát, kde která píseň začíná a kde končí. "M" Megamix nelze jen tak jednoduše zařadit pod nějakou stylovou škatulku. Najdete zde: acid house, dozvuky disco-house náloží, vliv osmdesátek, lehce zasněné deep techno, nechybí veselejší i temnější polohy; prostě na co si vzpomenete. Po zvukové a producentské stránce těžko hledat nějaké mouchy nebo chyby.

I:cube

Vytknout snad lze pouze jedinou věc: album je přeci jenom trochu "chladnější", než asi Nicolas zamýšlel. I když jsem se snažil co nejvíce albu otevřít, spontaneitu, naivitu, jsem v něm bohužel hledal horko těžko. Ano, skladby pracují, jsou živé, ale holt bude ještě nějaký čas trvat, než se podaří onen "mixtape" tvar vyladit. I:Cube v nedávném rozhovoru řekl, že už ani jiná alba vydávat nebude. Takže předpokládám - malá prognóza - že vzhledem k Nicolasovým producentským kvalitám se můžeme u jeho dalšího počinu nadát velkých věcí.

Pokud vám, stejně jako mně, dlouhé skladby nevadí a naopak máte někdy problém užít si skladby krátké, protože máte pocit, že by neškodilo více jednotlivé motivy rozehrát, pak určitě sáhněte po dvou ípíčkách, obsahujících šest skladeb z Megamixu v dlouhých verzích. Vyšla před několika měsíci. Přeci jenom by byla docela škoda (podle mého názoru), kdyby se skladby jako In Alpha, Transition nebo Y.o.u.r.o.c.k staly pouhou součástí jedné hmoty. I když to tak sice autor zamýšlel. Vždyť mají velikou kvalitu i jako "extended versions".

Hodnocení: 80 %
Autor: Jaroslav Zapletal

Info