Komiksová recenze: Batman: Návrat temného rytíře

Současně s uvedením finální části batmanovské trilogie Christophera Nolana byl opětovně vydán komiks, z něhož filmová epopej hojně čerpá. Návrat temného rytíře, jedno z nejslavnějších děl devátého umění, vykoukl po devíti letech na český trh.

Ten čas ale letí, když se člověk dobře baví. A skoro se až nechce věřit, že se s příběhem, jenž změnil pohled na Batmana a superhrdinský žánr obecně, mohou čtenáři bavit již 26 let. Před Návratem temného rytíře patřili tvrdí protagonisté, kteří s buldočí zaníceností bojují proti obrovským vlnám násilí, k čestným výjimkám, nikoliv pravidlům. Slavného netopýra si kupříkladu většinová společnost pamatovala hlavně z laciného a homosexuálně laděného seriálu s Adamem Westem, kde se vše odehrávalo natolik výstředně, že si komiksáři snad museli dloubat oči zahradnickými nůžkami. Frank Miller ale v roce 1986 navlékl Batmana do temného a seriózního pláště, díky němuž ho nadobro oddělil od bizarního obrazu šedesátých let.

Bruce Wayne v Millerově podání je 55letý muž v superhrdinském důchodu. V dystopické budoucnosti jen přihlíží, jak jeho milované město Gotham mizí pod stále silnější vrstvou zločinu, agrese a korupce. I vzor amerického boje za svobodu s velkým "S" na hrudi se kvůli svému přežití stal přizpůsobivým služebníkem systému. Two-Face a Joker jsou propuštěni z Arkhamu jako vyléčení a pro společnost neškodní jedinci. A nad nebezpečím v ulicích ještě povlává možnost, že se někdo v Sovětském svazu rozhodne počastovat zemi neomezených možností jadernou hlavicí. Hlad běžných obyvatel po hrdinovi, který se špínou začne konečně něco dělat, zkrátka donutí postaršího milionáře, aby se po deseti letech nasoukal do kostýmu a něco dělal.

V místním prostředí to znamená, že se Batman neohlíží na zákony a pravidla. Nezdráhá se protivníky zmrzačit nebo rovnou zabít. Už na ně nemá nervy a navíc si kvůli svému věku nemůže dovolit jakoukoliv chybu. Miller jednu z nejslavnějších komiksových postav všech dob ukazuje jako divokého, surového a snad i lehce švihlého chlapa, jehož zběsilá odhodlanost je ale pokaždé kvůli dobrým věcem.

Návrat temného rytíře může fungovat jako satira i sociální komentář. Ostatně právě komentáře televizních moderátorů a jejich hostů významným způsobem posunují děj kupředu. Média informují o posledních činech mladistvých delikventů, o Batmanových akcích, změnách nálad ve společnosti i aktuální situaci na poli mezinárodních vztahů. Přestože zobrazované události ovlivnil eskalující strach z otevřeného konfliktu dvou atomových velmocí v 80. letech, přežila témata dobu a jsou veskrze stále naléhavá. I v současnosti platí, že země si nepohazují jadernými zbraněmi nikoliv proto, že soucítí s civilním obyvatelstvem protivníka, nýbrž z toho důvodu, že se obávají odvetného útoku, který by vymazal je samotné.

Frank Miller, tvůrce Sin City nebo 300, si Návratem temného rytíře vybudoval kariéru. Jde o epické a mnohovrstevnaté dílo, které si drží status komiksové legendy a jednoho z nejlepších batmanovských příběhů všech dob. Může se mu vytýkat, že obsahuje příliš velké množství textu a dějových linií, může se mu vytýkat, že kresba nenadchne, ale jen vede děj. V takovém případě bych doporučil pár let počkat a posléze mu dát druhou šanci. Finální bitva Bruce Wayna se usadí. A stane se jedním z nejlepších batmanovských příběhů všech dob. S druhým českým vydáním bude navíc oháknut do bytelné pevné vazby a grafické podoby, jakou si zaslouží.

Batman: Návrat temného rytíře

Scénář: Frank Miller

Kresba: Frank Miller