ROZHOVOR

 

Jay Rome: "D´n´B scéna ve Vídni je opravdu silná..."

Rakouský DJ a producent Jay Rome patří k matadorům světového drumandbassu. Se svým hudebním labelem Blu Saphir neustále hledá nové talenty a zásobuje drumandbassovou scénu svěží a nápaditou plejádou hudebně velmi kvalitních releasů. My jsme se s Jayem nedávno spojili, abychom si popovídali nejen o jeho hudebních začátcích, ale především abychom společně probrali budoucí plány, které chystá se svým hudebním vydavatelstvím. Také jsme se dozvěděli nějaké tipy, které doporučuje začínajícím producentům i co obnáší vedení hudebního labelu. Více už v
následujícím rozhovoru...

 

Díky, že sis našel čas na náš rozhovor, Jayi. Na začátek jedna odlehčující otázka - jak se ti vede?

Mám se skvěle, díky za optání! Právě jsem se vrátil z Hamburku, kde jsem hrál v klubu, který je zasazen v bunkru z druhé světové války. Bylo to něco úžasného! Ten klub se jmenuje Uebel und Gefaehrlich a já bych chtěl tímto poděkovat Tweakzovi za pozvání!

Jaká byla tvá cesta k elektronické hudbě, konkrétně pak k drumandbassu?

To už je tak dávno... V roce 1995 jsem se setkal s mým starým dobrým kamarádem a rádcem Markusem Edenem v německé internátní škole. Ukázal mi základy DJingu a taky mi vysvětlil kdo je kdo na scéně. O rok později jsem si logicky nakoupil první desky, protože do té doby jsem hrál pouze jeho vinyly. Myslím, že jednou z nich byl release "Trouble On", který mi Markus přivezl až z Anglie. To víš, v té době nebylo k dispozici žádné nakupování přes internet, takže sis musel najít vlastní cestu, jak se k novým deskám dostat.

Jay Rome

Aktuálně žiješ ve Vídni... Můžeš našim čtenářům přiblížit, jak vypadá tamní drumandbassová scéna?

D´n´B scéna ve Vídni je opravdu silná a to již více než 20 let. Funguje zde mnoho promotérů, kteří v rámci drumandbassu prosazují různé typy žánrů v nejrůznějších klubech. Jedním z mých nejoblíbenějších ve Vídni je Grelle Forelle. Tam se konají párty s názvem "Contrast", které provozuje Mack. Miluju, jak ostrý tam je zvuk! Kromě toho tu Disaszt dělá každý první den v měsíci pravidelnou Mainframe session na jednom z největších míst ve Vídni s názvem Arena. Pandora tady zase tlačí svůj jump up projekt a label night Switch v klubu Camera nebo své větší rave párty, které mají stejný název a konají se v Marx Halle. Jsou zde také akce Beat It, které fungují již úctyhodných 15 let a jsou to historicky nejstarší fungující drumandbassové párty v Rakousku. Ty pořádá Ill Skillz ve slavném klubu Flex a kromě nich se tam koná ještě událost jménem Hive, kterou má pod palcem Ill Skillz spolu s DOH crew. Nesmím zapomenout také na DJe Goshe, který ve svém klubu FLUC každou středu dělá Highscore Sessions. Kromě těch zmíněných se zde konají i malé undergroundové akce, které probíhají i ve všední dny. Po krátké pauze se opět brzy vrátí každotýdenní noc v klubu Weberknecht, kterou pořádá Phlange se svojí crew, stejně jako noc 360 Degrees. Tam je vstup volný a má ji pod palcem Pandora v druhém patře klubu Camera. Vídeň je na drumandbass skutečně velmi bohatým městem!

Vedeš známý label Blu Saphir... Kde se vzala myšlenka, že založíš hudební vydavatelství?

Blu Saphir jsem založil v roce 2004, kdy jsme spolu s mým starým kamarádem Twintonem složili skladbu "I Try". V té době jsem se také dostal do kontaktu s Mufflerem, Kalebem a Contourem, kteří mi poslali spoustu svých tracků. Zeptal jsem se Mufflera na remix a přesně tehdy mě napadlo, že bych jej mohl vydat na vlastním labelu. Poté jsem se dostal do kontaktu s Bungle, Big Bud, Submorphics, Random Movement a mnoha dalšími skvělými umělci, s nimiž jsem měl tu čest pracovat.

Jay Rome

Co všechno obnáší vedení hudebního labelu?

Je to spousta práce... Od hledání a následného prosazování nových umělců, přes tvorbu a řešení grafiky spolu s masteringem. Dále pátráš po specifickém zvuku, který bude tvoje značka mít, zajišťuješ promo materiály plus pravidelně komunikuješ s nejrůznějšími platformami a médii, která jsou zaměřená na drumandbass. Také se řeší merchandising a spoustu času zabere i pronásledování pirátských webů a řešení copyrightu.

Co bys poradil lidem, kteří třeba uvažují o založení hudeního labelu? Na co se mají zaměřit a čeho se vyvarovat?

Najděte si svůj unikátní zvuk, který bude pro vaši značku specifický a pracujte s několika exkluzivními producenty, které si fanoušci spojí s vaším labelem. Udělejte si dobré jméno, vytvořte kvalitní logo svého labelu a nezapoměňte si připravit dobrý "release plan". A také si určitě najděte dobrou distribuci!

Jay Rome

V katalogu tvého labelu najdeme taková esa jako Electrosoul System, Muffler, Bungle, Naibu... Jací další producenti z tvého vydavatelství stojí za pozornost? Koho bychom si neměli nechat ujít?

Jak jsem již zmínil, měl jsem to štěstí, že jsem mohl pracovat s mnoha známými producenty jako Random Movement, Big Bud, Submorphics, Muffler, Technicolor, Bungle, Redeyes, Roy Green & Protone, Bassface Sascha a mnoho dalších. Aktuálně se však zaměřuji na práci několika umělců, které tvoří Sequences z Velké Británie, Rafau Etamski z Polska, nebo Ivoree a Tenchu z Rakouska, takže tenhle rok čekejte spoustu velkých věcí a také album od Sequences. To vyjde na sesterském labelu Blu Saphir Limited a více informací zatím neprozradím...

Jaké náležitosti musí skladby, které ti lidi pošlou, splňovat, abys je na svém labelu vydal?

Ta skladba musí mít příběh a zároveň se hodit pro taneční parket. Může být i tak trochu "techy", nebo "jumpy", důležitý je mixdown. Obecně to z té skladby musím cítit...




Co bys poradil začínajícím producentům? Jak vnímáš novou generaci producentů a v čem vidíš jejich potenciál?


Začínajícím producentům doporučuji trpělivost a schopnost vytvořit si svůj specifický sound, díky kterému vás lidi poznají. Tedy nejen kopírovat nápady, které již někdo vytvořil před vámi! Rostoucí počet producentů vnímám pro scénu jako velmi dobrou věc. Tato nová generace tvoří budoucí zvuk drumandbassu, což je potřeba. Na druhou stranu musím říct, že vychází ohromné množství nové muziky, která není zas tak kvalitní, jak by být mohla a měla. Kvůli tomu řada labelů, jež takovou hudbu vydávají, dlouho nevydrží a brzy končí. Na konci přežijí jen ti talentovaní!

Kromě DJingu se věnuješ i vlastní produkci... Chystáš aktuálně nějaké novinky?

Od produkce jsem si dal delší pauzu, ale právě v těchto dnech se k ní zase pomalu vracím. Uvidíme, co přinese čas...

Jay Rome

Odkud čerpáš inspiraci pro svou tvorbu?

Může to být cokoliv, co přemění špatnou energii v tu dobrou, což se následně promítne do tvé práce a vytvoří něco opravdu dobrého. Je to jako terapie!

Jak vypadá tvůj běžný pracovní den?

Můj pracovní den není nijak velkolepý. Ráno vstanu, jdu cvičit, a pak se věnuju činnostem spojeným s chodem vydavatelství.

Jak trávíš svůj volný čas, když neřešíš věci kolem hudby? Máš vůbec nějaké koníčky?

Mým koníčkem je sbírání starých vinylů, sport, DJing a produkce. Tohle dělám opravdu rád...


Jak vnímáš současnou podobu elektronické scény ve světě a jakým směrem se podle tebe bude dál ubírat?

Co se týče drumandbassové scény ve světě, tak to vidím vcelku optimisticky. Asie se stává silnější a silnější a osobně si myslím, že to bude růst po celém světě, protože se vše děje na velmi profesionální úrovni. Také v Jižní Americe je to stále lepší. Konkrétně pak v Kolumbii, kde již mnoho let partička RE.SET organizuje celou řadu kvalitních mejdanů a neustále posouvá hranice kupředu. Vzpomínám si, jak lidi v roce 1998 říkali, jak je drumandbass mrtvý, a přitom je dnes silnější než kdy jindy.

Co tvé plány do budoucna? Již jsi mluvil o pár chystaných releasech, ale co dalšího nás u tebe a od tvého labelu čeká?

Chystá se toho spousta! Jak jsem již před chvilkou zmínil, Sequences pracuje na své desce pro Blu Saphir Limited, dále představí své EPčko talentovaní producenti Inkognitiv z Petrohradu, rovněž na našem sesterském labelu Blu Saphir Limited. Pro Blu Saphir plánujeme releasy od Rafau Etmaski a Tenchu & Ella Sopp, stejně jako free release od Sequences. A pro Digital Blus pracujeme na dalším releasu s Paulem SG a Tweakzem. Takže makáme na tom!

Stala se ti v poslední době během hraní nebo návštěvy párty nějaká veselá příhoda? Prozradíš nám nějakou?

Jednu mám, ale prohlašuju ji za cenzurovanou, takže smůla! :)




Blížíme se ke konci našeho rozhovoru... Co bys rád vzkázal našim čtenářům na závěr?


Pokud budete 1. května v okolí Vídně, můžete přijít na párty před královský hrad v Maria Theresien Platz. Uděláme tam opět manifestaci proti rasismu, kde bude spousta kvalitní muziky a skvělá atmosféra. Také sledujte naši společnou česko/rakouskou tour, kterou pojedeme spolu se Sequences v průběhu dubna. A hraju i na festivalu Launch ve Frankfurtu nad Mohanem 20. dubna v klubu Silbergold spolu s Ant TC-1.

Tady jsou nějaké další možnosti, kde se můžeme potkat:

18.4. Blu Saphir Radio Show @ Bassdrive
20.4. Outlook Launch Party @ Frankfurt am Main, DE
25.4. Myslo Crue Radio, CZ
26.4. Liquidz Vibez @ Kromeriz, CZ
27.4. Beat It! @ Flex Club – Vienna, AT
29.4. 360 @ Camera Club – Vienna, AT

Jinak se mějte co možná nejlépe a nezatěžujte si hlavu zbytečnými věcmi...

Krásná tečka na závěr našeho povídání. Díky za rozhovor a ať se ti i nadále jen a jen daří!

Díky za zájem a měj se dobře!

Ptal se stanjah v březnu 2019.

foto: archiv

Sledujte také:

Jay Rome FB page
Jay Rome SoundCloud
Jay Rome MixCloud
Blu Saphir
Blu Saphir FB
Blu Saphir SoundCloud
Bassdrive.com

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016